Pitali smo Carnet što poduzimaju da web stranice škola ne bi često padale

Prilikom velike navale na webove hrvatskih škola događaju se problemi s pristupom. Carnet kaže kako je za sve "kriv" zastarjeli sustav koji planiraju nadograđivati pa potom i zamijeniti novim

Sandro Vrbanus petak, 18. listopada 2019. u 13:58

Početkom rujna, u tjednu prije nego je počela nastava u ovoj školskoj godini, mnogi su učenici i roditelji pohitali na web stranicama škola pogledati sve potrebne informacije. Navala na poslužitelje uzrokovala je tada pad velikog broja internetskih stranica i nedostupnost e-mail usluge osnovnih i srednjih škola. Veći ili manji problemi bili su prisutni nekoliko dana, a Carnet je do kraja tjedna sve doveo u red.

No, tu nevoljama nije bio kraj – ovoga mjeseca učitelji su krenuli u štrajk, a sve informacije o (ne)održavanju nastave ponovno je trebalo pronaći na webovima škola – koji su ponovno počeli "padati". Carnet je 10. listopada naveo kako osigurava "dodatne tehničke resurse" kako bi omogućio normalan rad stranica, pa smo ih upitali točno o čemu je riječ, odnosno što je točno nadograđeno i na koji način je osigurano da webovi hrvatskih škola rade stabilnije. Odgovor prenosimo u nastavku.

Sustav izgrađen 2006. godine se nadograđuje

CARNET je osnovnim i srednjim školama omogućio korištenje Sustava za upravljanje sadržajem (Content Management System – CMS) koji je razvijen i dizajniran posebno za potrebe škola te omogućuje jednostavno postavljanje i ažuriranje mrežnih stranica kroz mrežni preglednik.

Riječ je o sustavu koji se temelji na Strix CMS-u (sustavu za upravljanje sadržajem), a izgrađen je 2006. godine kao klaster sustav na koji su raspoređivane mrežne stranice škola. Sustav čini skup poslužitelja koji su povezani zajedničkim softverom za integraciju i upravljanje sadržajem. Sustav je redovito održavan i danas poslužuje mrežne stranice više od 1.200 škola u Hrvatskoj.

Tijekom godina, uz sve bogatiji sadržaj mrežnih stranica, mijenjala se struktura korisnika i način pristupa. Tako danas CMS-u više od 80% korisnika mrežnim stranicama škola redovito pristupa putem mobilnih uređaja za koje CMS sustav nije optimiziran i troši jednake resurse kao kod desktop pristupanja stranici.

Sustav je trenutno moguće horizontalno skalirati dodavanjem dodatnih poslužitelja u sustav te se na taj način raspodjeljuje opterećenje među njima. Novi poslužitelji dodaju se ručno budući da je svaki dodatni poslužitelj potrebno zasebno prilagoditi i integrirati.

Osim horizontalnog skaliranja, provode se nadogradnje i optimizacije u aplikaciji i operativnom sustavu na kojem se nalazi, koje su samo ove godine dovele do povećanja performansi sustava za 50 %, ali navedena poboljšanja nažalost još uvijek nisu dovoljna u situacijama pojedinih izvanrednih opterećenja.

Uskoro potpuna zamjena

Zamjenu postojećeg sustava isplanirali smo u okviru druge faze CARNET-ovog programa e-Škole te ćemo nakon potpisa ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava krenuti u nabavu novoga sustava, što uključuje nabavu hardvera i cjelovitog softverskog rješenja koje će omogućiti fleksibilnost sustava i sposobnost brzog i efikasnog prilagođavanja, bilo dodavanjem ili prenamjenom raspoloživih ukupnih hardverskih resursa ovisno o korisničkim zahtjevima.