Francuski umirovljenik katapultirao se iz borbenog mlažnjaka Rafale B

Incident iz naslova dogodio se prije godinu dana, a sve okolnosti tek je sada otkrila istraga. Najbizarnije čak nije bilo katapultiranje civila već razlog zašto zrakoplov nije uništen

Sandro Vrbanus nedjelja, 12. travnja 2020. u 12:30

Prije nešto više od godine dana, 20. ožujka 2019. godine, na istoku Francuske blizu zračne baze francuskog Ratnog zrakoplovstva Saint-Dizier – Robinson, dogodio se neuobičajen incident, čiji su detalji tek ovih dana isplivali u javnost, nakon što je završena istraga nadležnih tijela. Priča kreće s tada 64-godišnjim civilom kojem su suradnici htjeli prirediti nezaboravni ispraćaj u mirovinu.

Neimenovani je Francuz, naime, bio zaposlenik jedne kompanije koja je surađivala s vojskom, a pokazni let mlažnjakom dvosjedom Dassault Rafale B organizirala je ekipa iz Ratnog zrakoplovstva. Kako je bila riječ o letu "preko veze", nisu poštovali baš sve propisane procedure za let civila u ovom mlažnjaku, pa su ubrzali medicinski pregled i druge sigurnosne protokole.

Nervozan i nepripremljen

Leti, leti... francuski penzioner
Leti, leti... francuski penzioner

Počasni putnik tako je u zrakoplov sjeo nevoljko, sa zabilježenim značajno ubrzanim radom srca, podignutog vizira, neispravno odjevenog anti-G odijela, s nepričvršćenom kacigom i maskom za kisik, te nedovoljno dobro zategnutim sigurnosnim pojasevima. Po polijetanju iskusio je silu ubrzanja i penjanja od 4 G, a nakon toga i negativni osjećaj "propadanja" od -0,6 G. Iznenađen time, svježi umirovljenik se uhvatio za prvo što mu je došlo pod ruku – a bila je to ručica za katapultiranje, navode istražitelji.

Prilikom ispaljivanja iz kabine spala mu je kaciga s glave, ali je uz pomoć padobrana koliko-toliko sigurno prizemljio. Visina s koje se katapultirao bila je tek 2.500 stopa (760 metara).

Pilot ostao u zrakoplovu

Sustav katapultiranja u Dassault Rafaleu B izrađen je tako da, nakon što pilot ili kopilot povuku ručicu za izbacivanje, obojica budu izbačeni iz kabine – i to prvo kopilot, pa zatim i pilot. U ovom je slučaju sustav zakazao, pa je pilot nastavio let bez svojeg putnika, i s lakšim ozljedama ruke dobivenima od raspršenog stakla kabine.

Ostao je sabran i vratio zrakoplov u bazu, iako je za cijelo vrijeme povratnog leta očekivao da bi svakog trenutka i on mogao biti katapultiran. U konačnici je istraga pokazala da je prva eksplozija naboja, koja je izbacila umirovljenika, oštetila sustav koji je trebao pokrenuti istu proceduru kod pilota – pa je tako tehnička pogreška spasila ovaj zrakoplov.

Ovakvu "oproštajku" za odlazak u mirovinu Francuz zasigurno nikada neće zaboraviti.