Made in Stuttgart: novi elektromotor bez magneta ne treba održavanje ni rijetke metale

Dva su razloga zašto Europljani intenzivno razvijaju električne motore koji ne koriste trajne magnete: prvi je ekološki, a drugi geopolitički jer se više od 90 posto rijetkih metala rudari u Kini

Mladen Smrekar ponedjeljak, 17. svibnja 2021. u 21:00

Njemački proizvođač automobilskih dijelova MAHLE razvio je novi visoko učinkoviti indukcijski motor bez magneta. Ovaj je motor, kažu, ekološki prihvatljiviji za proizvodnju, jeftiniji je u proizvodnji od usporedivih motora i ne zahtijeva održavanje.

Čišće, jeftinije, sigurnije

Tvrtka sa sjedištem u Stuttgartu kombinirala snage različitih koncepata elektromotora u jednom proizvodu, omogućavajući učinkovitost "iznad 95 posto na gotovo svim radnim točkama"; a ta je razina do sada postignuta samo u trkaćim automobilima Formule E.

MAHLE objašnjava da njegova "nova vrsta elektromotora bez magneta ne zahtijeva rijetke zemaljske elemente." To čini proizvodnju boljom za okoliš, a donosi i "prednosti u pogledu troškova i sigurnosti resursa".

Novi motor koristi fino podešeni dizajn za generiranje okretnog momenta beskontaktnim prijenosom snage, zbog čega se ne haba i istovremeno je vrlo učinkovit pri velikim brzinama.

Lako prilagodljiv dizajn

Kada se koristi, bežični odašiljač šalje izmjeničnu električnu struju u rotor. To inducira struju u prihvatnoj elektrodi, koja pak puni namotane bakrene magnetne zavojnice da bi stvorila elektromagnetsko polje koje vrti zavojnice i stvara moment.

MAHLE je dobio motor efikasan kao  oni u trkaćim automobilima Formule E
MAHLE je dobio motor efikasan kao oni u trkaćim automobilima Formule E

Te magnetske zavojnice zamjenjuju trajne magnete, obično izrađene od neodimij-bor-željeza, samarij-kobalta ili ferita, kakvi se obično ugrađuju u tradicionalne EV motore, a nastali zračni razmak sprečava trošenje. MAHLE također ističe činjenicu da je njihov dizajn lako prilagodljiv i da se može koristiti u bilo čemu, od superminija do komercijalnih vozila.

Izbjegavanje magneta, a time i rijetkih zemaljskih elemenata ima velik potencijal i u skladu je s politikom održivog razvoja i odgovornog korištenja prirodnih resursa, kažu u kompaniji. 

Iako je novi dizajn motora osmišljen korištenjem najnovijih simulacijskih postupaka, indukcijskim motorom bavio se još Nikola Tesla. 

Bentely ima OCTOPUS

Dva su razloga zašto se u posljednje vrijeme u mnogim istraživačkim centrima izvan Kine intenzivno radi na razvoju električnih motora koji ne koriste trajne magnete. Kao prvo, razlog je čisto ekološki jer ovi magneti zahtijevaju rijetke zemaljske metale, čije je rudarenje loše za okoliš.

Bentley OCTOPUS
Bentley OCTOPUS

Istovremeno, ti se materijali uglavnom rudare i obrađuju u Kini, što kineskim proizvođačima EV-a daje prednost kada su u pitanju tradicionalni EV motori: više od 90 posto rijetkih elemenata trenutno dolazi upravo iz Kine.

Bentley je tako prošlog ljeta najavio trogodišnji projekt OCTOPUS (Optimised Components, Test and simulatiOn, toolkits for Powertrains which integrate Ultra high-speed motor Solutions) kojem je cilj izrada elektromotora koji se ne oslanja na rijetke zemaljske metale i bakrene navojnice. MAHLE je sad otišao još korak dalje.