Na električni romobil uskoro samo s kacigom, a biciklisti neće smjeti koristiti slušalice

Vozači nove kategorije vozila, "osobnih prijevoznih sredstava", morat će obavezno koristiti zaštitne kacige. Stoji to u finalnom prijedlogu novog Zakona o sigurnosti prometa na cestama

Sandro Vrbanus srijeda, 27. travnja 2022. u 18:00

Na ovotjednoj sjednici Vlade Republike Hrvatske, predstavljen je Nacrt konačnog prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, kojim će se napokon u Hrvatskoj regulirati pitanje električnih romobila i sličnih prometala.

Kaciga za romobiliste

Kao što smo znali i otprije, novi Zakon uvodi jednu novu kategoriju vozila – osobna prijevozna sredstva. To je, kako to zakonodavac definira, "vozilo koje nije razvrstano niti u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima, bez sjedećeg mjesta, čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm³ ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW i koja na ravnoj cesti ne mogu razviti brzinu veću od 25 km/h, odnosno čija najveća konstrukcijska brzina ne prelazi 25 km/h". Prema tome, osobnim se prijevoznim sredstvima smatraju električni romobili, monocikli, razni segwayi itd.

Ono što je, pak, novost u odnosu na prošli prijedlog zakonskog teksta jest da će, usvoji li se ova verzija, svi vozači osobnih prijevoznih sredstava biti u obvezi nošenja zaštitne kacige. Ranije se ta obveza odnosila samo na vozače mlađe od 16 godina. Kazna za nenošenje kacige prilikom vožnje električnim romobilom ili nekim sličnim prijevoznim sredstvom bit će 300 kuna.

Romobili na biciklističkim stazama

Nepromijenjene su ostale ranije najavljene odredbe o načinu i mjestima kretanja osobnih prijevoznih sredstava, pa će se električnim romobilima i srodnim vozilima vozači morati kretati biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru kretanja. U slučaju da ona ne postoji, mogu se kretati površinama namijenjenim za kretanje pješaka te zonama smirenog prometa, pod uvjetom da se ne kreću brže od prosječne brzine čovječjeg hoda, vodeći računa o sigurnosti drugih sudionika u prometu.

Za vožnju izvan biciklističkih staza i drugih predviđenih površina kazna će iznositi 500 kuna. Za prekoračenje brzine kretanja, prilikom kojeg brzina nije prilagođena uvjetima u prometu, kažnjavat će se novčanom kaznom od 1.000 kuna.

Pomoćna pješačka sredstva

Novi Zakon o sigurnosti prometa na cestama uvest će još jednu kategoriju vozila – pomoćna pješačka sredstva. Ona obuhvaća "naprave koje se pokreću isključivo snagom osobe koja upravlja tim sredstvom (romobili bez motornog ili električnog pogona, dječji bicikl, koturaljke, role, sanjke, skije, klizaljke i sl.)". Na njih će se odnositi zabrana korištenja na kolniku.

Smanjena kazna za slušalice

Vozač bicikla i osobnog prijevoznog sredstva, prema istom prijedlogu Zakona, ne smije upravljati vozilom koristeći slušalice na ili u oba uha čime bi umanjio mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja vozilom. U slučaju da se nekoga zatekne u vožnji sa slušalicama, dakle, "na ili u oba uha", platit će kaznu od 300 kuna. Raniji prijedlog kazne od 1.000 kuna za ovaj prekršaj je napušten.

Konačni prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama Vlada Republike Hrvatske uputila je Hrvatskome saboru na drugo čitanje.