Generacija Z gubi zanimanje za društvene mreže, osim za TikTok

Društveni mediji sve su poželjniji među starijim korisnicima, onima iznad 50, ali i više od 65 godina

Mladen Smrekar srijeda, 27. srpnja 2022. u 21:11

Čini se da je generaciji Z, dakle mladim ljudima rođenim između 1997. i 2012. godine, dojadila društvena hijerarhija temeljena na javnom prebrojavanju lajkova i razina buke koju stvaraju kojekakve navlakuše i mamilice klikova. Barem bi se tako dalo zaključiti iz nedavnog istraživanja Pew Research Centra koje pokazuje kako su baš pripadnici generacije Z jedina skupina koja bilježi vidljivi pad u korištenju društvenih medija.

Samo TikTok raste

S druge strane, društveni mediji sve su poželjniji među starijim korisnicima, onima starijima od 50, pa i više od 65 godina. 

Postotak Amerikanaca koji koriste barem jednu društvenu mrežu i generacija kojoj pripadaju
Postotak Amerikanaca koji koriste barem jednu društvenu mrežu i generacija kojoj pripadaju

Da  mladi sve manje koriste društvene mreže pokazalo je i istraživanje potrošačkih sklonosti koje je objavio Piper Sandler;  pada zanimanje za sve aplikacije osima za TikTok, ali ni taj rast nije dovoljan da nadoknadi gubitak interesa za društvene mreže općenito.


Online profil generacije Z

Generacija Z umrežava se putem niza manjih aplikacija, od kojih svaka služi različitoj funkciji: Twitch za live streaming i igranje, Discord za privatne chat grupe, BeReal za spontana ažuriranja ili Poparazzi za fotografije prijatelja. U svijetu u kojem su korisnici više zabrinuti za internetsku privatnost, a javne interakcije sve se više nadziru, mlađi su korisnici sve više drže do toga kako se predstavljaju na internetu, prisiljavajući divove društvenih mreža da postanu daleko manje - društveni.


 

Internetske zajednice

Posljednjih  godina gotovo sve društvene mreže usvojile su "stories" koncept i većina platformi nudi mogućnost dijeljenja sadržaja samo s malom šačicom bliskih prijatelja. Pandemija je, slažu se istraživači ekonomskih i društvenih trendova, natjerala pripadnike generacije Z, mlade ljude koji često dom dijele s roditeljima, da izgrade čvršće zajednice na internetu.

No, za razliku od old school društvenih mreža kao što su MySpace, Friendster ili Facebook, ove zajednice ne počinju s prijateljima. Njih pokreću ljudi, često potpuni neznanci, sa zajedničkim interesima.

Bijeg od toksičnosti

Većina razgovora s ljudima iz stvarnog svijeta preselila se danas u privatne poruke, a najbogatije društveno umrežavanje odvija se između kreatora i njihovih zajednica. Aplikacije poput Discorda, Geneve i Telegrama postale su mjesto gdje kreatori smatraju da najbolje mogu razviti personalizirane veze sa svojim obožavateljima, izvještava The Washington Post.

Mnoge od najvećih tehnoloških tvrtki distancirale su se od toksičnosti društvenih mreža. TikTok kaže da je "platforma za zabavu", Snapchat sebe naziva "tvrtkom za kamere", BeReal tvrdi da "nije još jedna društvena mreža", a Meta gradi "metaverzum".

TikTokov mamac

Uspjeh TikToka naveo je većinu postojećih društvenih mreža da se krenu njihovim putem. Mamac kojim TikTok privlači generaciju Z njegov je algoritam, koji korisnike tjera da se vraćaju po materijal za koji znaju da im se sviđa i pritom redovito testira nove vrste videa.

Sve društvene mreže počinju nalikovati na jednu
Sve društvene mreže počinju nalikovati na jednu

Generaciji Z to se puno više sviđa od načina na koji velike društvene mreže poput Facebooka gomilaju  sadržaje za koje znaju da se korisnicima sviđaju. Googleovi podaci pokazuju da oko 40% pripadnika generacije Z informacije radije traži na vizualnim platformama koje nisu Google, poput TikToka ili Instagrama.