Dislajk gumb na YouTubeu zapravo ne radi ono što mislite

Čak i kada korisnici YouTubea kažu da ih ne zanimaju određene vrste videa, slične preporuke nastavljaju stizati, pokazalo je novo istraživanje Mozille.

Tomislav Stanković srijeda, 21. rujna 2022. u 06:45
📷 Image: Unsplash@nuvaproductions
Image: Unsplash@nuvaproductions

Mozillini istraživači otkrili su da su gumbi poput "ne zanima me", "ne sviđa mi se", "prestani preporučivati ​​kanal" i "ukloni iz povijesti gledanja" neučinkoviti u sprječavanju preporučivanja sličnog sadržaja. Ovi gumbi i dalje dopuštaju više od polovice preporuka sličnih onome što su korisnici rekli da ih ne zanima, pokazalo je izvješće.

U istraživanju je sudjelovalo 22,722 volontera koji su u svojim web preglednicima instalirali proširenje RegretsReporter. Tim proširenjem bi se promijenila funkcionalnost dislajk gumba na način da bi klik na gumb, volonterima u istraživanju, nasumično dodijelo neku od radnji kao što su "ne zanima me", "ne sviđa mi se", "prestani preporučivati ​​kanal" i "ukloni iz povijesti gledanja". Uz to je postojala i kontrolna gruba kojoj klik na gumb nije radio ništa.

"YouTube bi trebao poštovati povratne informacije koje korisnici dijele o svom iskustvu, tretirajući ih kao značajne signale o tome kako žele provoditi svoje vrijeme na platformi"

U usporedbi s kontrolnom grupom, slanje signala "ne sviđa mi se" i "ne zanima me" bilo je samo "marginalno učinkovito" u sprječavanju loših preporuka. Gumbi "ne preporučuj kanal" i "ukloni iz povijesti" bili su malo učinkovitiji. Istraživači kažu da su alati koje YouTube nudi još uvijek neadekvatni za odvraćanje neželjenog sadržaja.

YouTube kaže da njegovi sustavi rade onako kako bi trebali. "Mozillino izvješće ne uzima u obzir kako naši sustavi zapravo funkcioniraju i stoga nam je teško prikupiti mnoge uvide", rekla je glasnogovornica YouTubea Elena Hernandez za Wired, koja je dodala da gledatelji imaju kontrolu nad svojim preporukama. To uključuje "mogućnost blokiranja videozapisa ili kanala da im se ne preporuče u budućnosti."

Osim YouTubea, druge platforme poput TikToka i Instagrama uvele su više alata za povratne informacije za korisnike kako bi trenirali algoritam koji bi im prikazivao relevantan sadržaj. Ipak, korisnici se često žale da čak i kada označe da nešto ne žele vidjeti, slične preporuke ostaju.