Dosada je najveći sigurnosni rizik vožnje u pametnim automobilima
Ljudi koji voze autonomna vozila mogu pasti u opasno stanje umora: Googleov Waymo ima prijedlog kako vozače održati budnima
Na cestama ima sve više autonomnih testnih vozila i sve automatiziranijih automobila, što znači da polako postajemo sudionici velikog javnog beta testa s potencijalno kobnim posljedicama. Nadzor rada samovozećeg automobila na duge staze može biti naporno, pogotovo zato što vozači često nemaju što raditi.
Neželjene posljedice automatizacije
Problem je u tome što pospani vozači možda neće moći dovoljno brzo preuzeti kontrolu u slučaju nužde koju automobilsko računalo ne može obraditi. Riječ je o fenomenu poznatom kao "ironija automatizacije" i to je jedan od razloga zašto bi automobili mogli postati opasniji umjesto da budu sve sigurniji.
Ovaj pojam opisuje neželjene posljedice automatizacije koje bi mogle štetno utjecati na ljudsku izvedbu kritičnih zadataka. Umjesto da ih eliminira, automatizacija bi mogla povećati probleme s ljudskom izvedbom.
Ublažavanje rizika
Novo istraživanje Wayma, tehnološke kompanije izrasle iz Googleovog projekta samovozećih automobila, pozabavilo se umorom vozača prilikom testiranja autonomnih vozila i nudi moguća rješenja. Waymo se zalaže za usvajanje višeslojnog Programa upravljanja rizikom od umora i nudi prakse i tehnologije za sprečavanje, praćenje i ublažavanje rizika izazvanih umorom kod testnih vozača.
Rješenje dakako nije u ispijanju više šalica kave, kažu u Waymu. Umjesto toga, tvrtka predlaže holistički skup protumjera. Kamere za nadzor vozača tu mogu pomoći, ali sama tehnologija nije rješenje. Potrebna je i bolja obuka za prepoznavanje znakova umora, redovite samoprocjene prije, tijekom i nakon radne smjene, uz česte pauze.
Mali zadaci
Jedan od načina praćenja budnosti svakako je i davanje vozaču malih zadataka poput pritiskanja gumba na upravljaču za provjeru motoričkih i kognitivnih vještina tijekom duljeg razdoblja neaktivnosti.
Waymo se prvi put susreo s problemom umora u ranim danima Googleovog projekta samovozećih automobila prije gotovo deset godina. Pokazalo se naime da su testni vozači, unatoč tome što su dobili upute da budu pažljivi, često su postajali rastreseni ili pokazivali znakove umora.
U kompaniji su zaključili da je najsigurnije rješenje slijediti potpuno autonomnu tehnologiju, koja ne zahtijeva ljudsku intervenciju, poput njihove robotaxi službe koja operira ulicama Phoenixa u Arizoni.
Pomoćni vozači
Do široke primjene potpuno autonomnih vozila proći će još mnogo godina. U međuvremenu, Waymo i drugi programeri nastavit će testirati svoja vozila koristeći obučene pomoćne vozače.
A činjenica da će se ceste sve više i sve češće dijeliti s autonomnim vozilima u različitim fazama razvoja znači da ne morate biti samo putnik u autonomnom vozilu da biste bili zainteresirani za njihovu sigurnost.