Američka mornarica s partnerima razvija solarni zrakoplov s 90 dana autonomije

Zahvaljujući velikim fotonaponskim panelima na krilima, budući zrakoplov Mornarice trebao bi biti u stanju ostati u zraku do 90 dana, biti potpuno autonoman te služiti za nadzor i izviđanje

Sandro Vrbanus petak, 6. kolovoza 2021. u 06:00

Američka mornarica povjerila je kompaniji Skydweller Aero ugovor vrijedan 5 milijuna dolara u sklopu kojega ovi trebaju pokazati svoj proizvod – bespilotni solarni zrakoplov – u funkcionalnom stanju. Zrakoplov se u ovoj španjolko-američkoj kompaniji razvija uz pomoć Mornarice i prema njihovim zahtjevima, a cilj je krajem ove ili početkom sljedeće godine obaviti prvi autonomni let.

Skydweller Aero razvija tehnologije za bespilotne solarne zrakoplove koji na krilima imaju velike fotonaponske ploče iz kojih dobivaju energiju za let. Osnova tehnologije razvijena je za projekt Solar Impulse 2, avion koji je na solarni pogon 2015. i 2016. godine obletio cijelu zemaljsku kuglu. Skydweller je 2019. otkupio prava na sve tehnologije iz tog zrakoplova i na temelju njih razvio svoj novi avion.

Dugotrajno krstarenje

Ova letjelica, još bez službenog imena, prvi je puta poletjela u prosincu prošle godine. Karakterizira je raspon krila od čak 72 metra, masa od oko 2,5 tone, te veliki solarni paneli, površine čak 270 m2, koji proizvode oko 2 kilovata električne energije. U zrakoplov se mogu ugraditi i vodikove ćelije za dodatnu sigurnost u opskrbi strujom, u slučaju dugotrajnih loših vremenskih neprilika.

Planirano je da bi ovaj avion trebao imati maksimalnu brzinu leta oko 185 km/h, plafon leta od oko 14 kilometara, te nosivost korisnog tereta (radara, kamera i slično) od oko 360 kilograma. Kao takav, trebao bi biti u stanju letjeti do 90 dana bez potrebe za slijetanjem i nadopunjavanjem baterija. Polijetanje, let i slijetanje izvodili bi se potpuno automatizirano, putem autopilota.

Mornarica planira ovakve letjelice koristiti u različitim misijama nadzora ili izviđanja. Za sada nije plan da ga se oprema bilo kakvim naoružanjem, već bi mu glavna prednost bila rijetka potreba za slijetanjem na tlo, ali na bi mogao u svim zadaćama zamijeniti aktualne dronove iz serije Reaper. Skydweller je za razvoj ovog aviona već ranije prikupio oko 32 milijuna dolara investicija.