Boeing nagomilao preko milijarde dolara gubitaka na projektu novog zrakoplova Air Force One

Novi američki predsjednički zrakoplovi, dva istovjetna primjerka Air Force One, trebali su biti isporučeni do kraja 2024. i koštati 3,9 milijardi dolara. No, projekt je pun problema od samog početka

Sandro Vrbanus ponedjeljak, 20. lipnja 2022. u 20:00
📷 Boeing
Boeing

Air Force One poznati je pozivni signal kontrole leta svakog zrakoplova Ratnog zrakoplovstva SAD-a koji prevozi njihovog aktualnog predsjednika. Najčešće se za taj prijevoz koristi jedan od dva posebno preuređena zrakoplova serije Boeing 747-200B, koji su u upotrebi još od 1990. godine. Iz razloga što je vrijeme za zamijeniti ih novijima, 2015. godine Obamina je vlast ugovorila s Boeingom posao prerade dvaju novih zrakoplova u predsjedničke.

I kašnjenje i poskupljenje

Boeing je tada pristao taj posao odraditi za ukupno 3,9 milijardi američkih dolara, no od tada se mnogo toga promijenilo. Promijenile su se dvije vlasti u SAD-u, uprava Boeinga, ali i tržišne okolnosti, pa je još 2020. godine, usred pandemije, bilo objavljeno kako će projekt značajno poskupjeti – no, trošak neće snositi američki porezni obveznici već Boeing, koji će ih isporučiti po planiranoj cijeni te pretrpjeti financijski gubitak.

Render budućeg Air Force Onea 📷 Boeing
Render budućeg Air Force Onea Boeing

Ovih dana doznalo se i koliki bi taj gubitak mogao biti: najmanje 1,1 milijardu američkih dolara. Boeing, naime, sada procjenjuje da će ih prerada dva zrakoplova tipa 747-800 u predsjedničke urede i neovisne zapovjedne centre, s vrhunskom komunikacijskom i sigurnosnom opremom, stajati više od 5 milijardi dolara. Finalna cijena koju će vlasti SAD-a moći platiti bit će oko 4,3 milijarde dolara, prema reviziji iz 2018. godine.

Samo u prvom kvartalu ove godine Boeing je uknjižio gubitak od 600 milijuna dolara na račun prerade zrakoplova za potrebe ureda predsjednika SAD-a i Ratnog zrakoplovstva. No, i dalje ističu kako im je izrada predsjedničkog zrakoplova čast i da se time ponose.

Poskupljenja ovog projekta proizlaze iz problema uvjetovanih koronakrizom, nedostatka radne snage, povećanja cijena raznih komponenti, a sada se navodi i kako će cijeli projekt dodatno kasniti. Isporuka dvaju novih predsjedničkih Boeinga 747-200B ne očekuje se prije kraja 2026. godine.