NASA dodijelila Boeingu 425 milijuna dolara za razvoj štedljivog putničkog zrakoplova

Budućnost ekološki održive avijacije trebala bi se zasnivati na novoj generaciji uskotrupnih putničkih zrakoplova, koji će donijeti smanjenje potrošnje goriva i štetnih emisija od najmanje 30%

Sandro Vrbanus četvrtak, 19. siječnja 2023. u 13:10

NASA je objavila ovoga tjedna kako će Boeing biti njihov novi partner na projektu izrade pokaznog ekološkog putničkog zrakoplova budućnosti (Sustainable Flight Demonstrator). Taj projekt trebao bi rezultirati razvojem koncepta, na temelju kojeg će onda nastati cijela nova generacija ekološki prihvatljivijih uskotrupnih putničkih zrakoplova. NASA i Boeing zajednički će razvijati, testirati i pustiti u pogon demo zrakoplov te provjeriti izvedivost koncepata i tehnologija potrebnih za značajno smanjenje emisija štetnih plinova u avijaciji.

Tijekom narednih će sedam godina NASA u ovaj projekt uložiti 425 milijuna, od ukupno potrebnih 725 milijuna dolara. Ostatak će uložiti Boeing sa svojim partnerima, dok će NASA pripomoći i svojom stručnošću i ustupanjem potrebnih pogona i postrojenja. Boeing navodi da je već do sada u interna istraživanja održivih avijacijskih rješenja uložio 110 milijuna dolara, što nije uključeno u gornju računicu.

Koncept TTBW

Beoingov koncept, na temelju kojega će nastati demo zrakoplov nove generacije, već je poznat. Riječ je o zrakoplovu s uskim i dugim transsoničnim krilima s upornicama (Transonic Truss-Braced Wing). Za taj se koncept vjeruje kako ima potencijala transformirati trenutačnu inženjersku paradigmu kod uskotrupnih putničkih zrakoplova. Koncept TTBW rezultat je više od desetljeća rada i razvoja unutar dosadašnjih NASA-inih i Boeingovih programa, a sada će dobiti novi zamah te, potencijalno, primjenu u stvarnom okruženju.

Bill Nelson, šef NASA-e, s modelom inovatinog zrakoplova, kakav će biti razvijan u partnerstvu s Boeingom 📷 NASA/Joel Kowsky
Bill Nelson, šef NASA-e, s modelom inovatinog zrakoplova, kakav će biti razvijan u partnerstvu s Boeingom NASA/Joel Kowsky

Krajnji cilj projekta bit će, korišenjem novih krila, pogonskih sustava, materijala i arhitekture doći do zrakoplova koji će trošiti oko 30% manje goriva te će za najmanje isto toliko smanjiti količinu ispuštanja štetnih plinova u okoliš – u usporedbi s današnjom najefikasnijom generacijom uskotrupnih zrakoplova. Projekt je također u skladu s dugoročnim ciljevima SAD-a o neto nultim emisijama avioindustrije do 2050. godine.

Subsonic Ultra Green Aircraft Research (SUGAR): jedan od ranijih TTBW koncepata u zračnom tunelu
Subsonic Ultra Green Aircraft Research (SUGAR): jedan od ranijih TTBW koncepata u zračnom tunelu