Prošla godina bila je najsigurnija u povijesti komercijalne avijacije

Prema podacima IATA-e, 2023. godina bila je najsigurnija za letenje, bez ijedne nesreće putničkog komercijalnog mlaznog zrakoplova i s tek jednim gubitkom turboelisnog zrakoplova

Sandro Vrbanus subota, 2. ožujka 2024. u 07:20

Međunarodna udruga za zračni prijevoz (International Air Transport Association, IATA) objavila je statističke podatke o komercijalnom avioprijevozu u 2023. godini, koju su proglasili najsigurnijom godinom za letenje u povijesti, i to prema više parametara. Tijekom cijele prošle godine u svijetu je, unatoč godišnjem povećanju broja letova od 17% i njih više od 37 milijuna, zabilježena tek jedna smrtonosna nesreća komercijalnog turboelisnog zrakoplova (sa 72 stradale osobe na domaćem letu u Nepalu).

Rizik je najmanji ikada

Tijekom godine nije izgubljen niti jedan komercijalni mlažnjak, niti je itko u tom tipu zrakoplova smrtno stradao. Godinu ranije zabilježeno je bilo pet nesreća sa smrtno stradalima, što je bilo i u skladu s petogodišnjim prosjekom. U 2023. godini zabilježeno je ukupno 30 nezgoda svih vrsta, što je manje od prosječnih 38 (u razdoblju 2019.-2023.).

Ukupno gledano tijekom 2023. godine zabilježena je prosječno jedna avionska nesreća na 1,26 milijuna letova, što je najmanje u posljednjih deset godina, ali i bolje od aktualnog petogodišnjeg prosjeka.Ovim rezultatima 2023. godina premašila je 2017., kada također nije bilo zabilježenih gubitaka života u komercijalnim mlaznim zrakoplovima, ali se tada bilo dogodilo više nesreća ostalih tipova letjelica.

Rizik od pogibije u komercijalnom zrakoplovu pao je s 0,11 (2022. godine) na samo 0,03. Na toj razini sigurnosti, prosječna bi osoba morala letjeti svakodnevno čak 103.269 godina, da bi joj se dogodila fatalna nesreća.

Pogledamo li samo situaciju u Europi, slika je još bolja: na našem kontinentu nije zabilježen smrtni slučaj u komercijalnoj avijaciji još od 2018. godine, a i broj nezgoda općenito je u padu. Rizik od bilo kakve nezgode u 2023. je bio upola manji nego godinu ranije (0,48 na milijun sektora), a najveći dio nezgoda povezan je s lomljenjem stajnog trapa.

2024. nije dobro počela

Međutim, iz IATA-e kažu i da tako dobri rezultati ne znače da sada možemo sigurnost u avijaciji uzimati zdravo za gotovo. To posebno dokazuju događaji s početka 2024. godine, kada su zabilježene dva značajna događaja. Jedan je veliki sudar Airbusa A350 i Dasha 8-Q300 Obalne straže, s pet poginulih osoba, a drugi je otpadanje panela vrata u letu s Boeinga 737 Max u SAD-u. Mi bismo na taj popis dodali i ovomjesečnu, umalo katastrofalnu, nesreću Embraera 195 u beogradskoj zračnoj luci.

Posljednji događaji pokazuju da uvijek ima mjesta za napredak, "iako je letenje jedna od najsigurnijih aktivnosti kojima se osoba može baviti", kažu iz IATA-e.