Avijacija

Saab održao prezentaciju Gripena za Hrvatsku

Drago Galić utorak, 27. listopada 2020. u 20:54

Danas je u prostorijama zagrebačkog Arena Centra u Imax kino-dvorani održana Saabova prezentacija Gripena (C/D) za Hrvatsku na kojoj su govorili Saabovi stručnjaci, brigadir mađarskog ratnog zrakoplovstva, koje je i samo vlasnik 14 Gripena C/D, i predstavnici tvrtke MBDA koja proizvodi trenutno najnapredniju zrak-zrak BVR raketu – Meteor

Iako nas, da budemo iskreni, obično ne zovu na ovakva predstavljanja, zbog nedavne serije tekstova o nabavci borbenog zrakoplova za HRZ na ovim stranicama, i ovdje potpisani bio je danas ujutro na Saabovom predstavljanju Gripena kao idealnog, tvrde, borbenog zrakoplova za hrvatske potrebe, ali, po njima, i najboljeg ukupno gledano borbenog zrakoplova na svijetu. Pod ovim „ukupno gledano“ (overall), Saab podrazumijeva jednostavnost i cijenu korištenja, lakoću održavanja, nizak stupanj kvarova i visoku dostupnost (posebno u odnosu na dvomotorne zrakoplove – u našem slučaju jedini takav u ponudi je francuski Rafale).

Vječni Krešimir Macan vodio je predstavljanje Saaba i Gripena hrvatskim novinarima
Vječni Krešimir Macan vodio je predstavljanje Saaba i Gripena hrvatskim novinarima

Osnovne tehničke karakteristike ovoga zrakoplova smo vam već dali u prošlotjednom tekstu ovdje (https://www.bug.hr/avijacija/jas-39-gripen-cd-svedska-hladno-ali-visok-standard-16904) pa ćemo sada samo kratko ponoviti: Saab JAS 39 Gripen je jednomotorni višenamjenski borbeni avion 4. generacije opremljen po želji dopplerskim (mk4) ili AESA (mk5) radarom, sposoban za djelovanje na ciljevima u zraku, na moru i kopnu, s vođenim i nevođenim naoružanjem, opremljen NATO-vim Data Link 16 standardom za razmjenu podataka među NATO jedinicama, jedinstveno integriranim senzorskim podacima na raspolaganju pilotu i kojega trenutno u svom naoružanju trenutno koristi 7 zemalja, još 8 je (uključujući i nas) potencijalnih korisnika s kojima se vode pregovori, a ukupno je do sada napravljeno preko 270 primjeraka. Najveći korisnik je, naravno, Švedska, ali velike narudžbe dolaze i iz Brazila i Južne Afrike.

Prema Šveđanima, točnije Danielu Boestadu, potpredsjedniku odjela Gripena u Saab Aeronautics za srednju i istočnu Europu, ovaj avion je idealan za nas jer smo „slični Švedskoj“ (u početku nije bilo jasno na što se misli jer je Švedska devet puta površinom veća od Hrvatske, po stanovništvu dva i pol puta veća, a po BDP-u po glavi stanovnika skoro četiri puta jača, ali je onda došlo objašnjenje – imamo dugačku obalu kao i Švedska, a kroz obje zemlje prolazi isti meridijan). Ok, prihvaćamo objašnjenje.

Švedska i Hrvatska - dva oka u glavi. Stockholm i Dubrovnik, gradovi blizanci...
Švedska i Hrvatska - dva oka u glavi. Stockholm i Dubrovnik, gradovi blizanci...

Također, Gripen je pravljen tako da parira neprijatelju (ranije SSSR-u, sada Rusiji) s višestruko brojnijim zrakoplovstvom kojemu se ne može suprotstaviti golom snagom već pameću.

U ovom slučaju, Šveđani su zaključili da je tzv. turnaround, odnosno vrijeme potrebno Gripenu da sleti, napuni se gorivom i ponovo naoruža, te mogućnost uzleta i sletanja na improvizirane cestovne piste jedan od faktora koji omogućava da s manjim brojem aviona parira daleko brojčano nadmoćnijem neprijatelju.

Tu su također i superiorna elektronika i naoružanje koje Gripen nosi.

Posebno su u tom smislu isticali raketu Meteor britanske tvrtke MBDA (dakle, nije proizvod Saaba, da ne bude zabune) koja je trenutno najnaprednija BVR (beyond visual range – van vizualnog dometa) zrak-zrak raketa, a koju nose Gripeni C/D (nama ponuđeni) i budući E/F koji su još u izradi (i nisu nam ponuđeni).

Shematski prikaz korištenja Gripena i Meteora. Uočite da pucač (shooter) na ovoj shemi nije Gripen koji osvjetljava metu. Ovo je iz taktičkih razloga višestruko zbunjujuće za protivnika
Shematski prikaz korištenja Gripena i Meteora. Uočite da pucač (shooter) na ovoj shemi nije Gripen koji osvjetljava metu. Ovo je iz taktičkih razloga višestruko zbunjujuće za protivnika

Usput, Gripen je bio prvi zrakoplov koji je ispalio ovu stvarno vrhunsku raketu, a pored njega mogu je nositi i Rafale (ali bez dvosmjernog datalinka s avionom), Eurofighter Typhoon, F-16 i F-35.

Prema (umirovljenom zrakoplovnom bojniku) Stefanu Engstromu koji je proveo 300 sati kao „backseater“ u Gripenu D, ovo je najbolji svenamjenski borbeni avion i čak tvrdi da je doplerski radar Mk4 (PS-05/A) „najbolji radar na svijetu“ iako Saab nudi onome tko želi kao nadogradnju i Mk5 verziju koji je AESA (Active Electronic Scanned Array) kao i AGP-83 koji dolazi uz F-16 block 70.

Tijekom kasnijeg „neformalnog“ druženja simpatični Engstrom nam je rekao da je AESA „buzzword“ za koju se ljudi uhvate i da on ne vidi niti jedan razlog zbog kojega bi Mk4 zamijenio modelom Mk5 jer i stariji model ima domet bolji od APG-a 83, može istovremeno pratiti više meta u zraku i što je još zanimljivije, nadogradnja sa verzije Mk3 na Mk4 bila je skoro isključivo softverska, a domet radara je povećan u dvije godine za 1,5 puta.

Bivši ranger, specijalac, backseater u Gripenu D, sada prodaja i marketing. "Američki avioni. Grozno. Gripen je puno bolji."
Bivši ranger, specijalac, backseater u Gripenu D, sada prodaja i marketing. "Američki avioni. Grozno. Gripen je puno bolji."

Ovaj bivši švedski ranger i specijalac, prije nego je postao backseater u Gripenu, na pitanje kako mu je bilo na zadnjem sjedalu kaže da je uživao, iako je on taj koji u avionu ima najviše posla. Na komentar da je ovdje potpisani u razgovoru s bivšim backseaterom u F-14 čuo da nema leta na kojem mu nije bilo mučno, Engstrom je imao spreman odgovor. „Da, američki avioni, grozna stvar. Gripen je puno bolji.“ – Sad znate zašto je direktor za prodaju i marketing.

Mađarski brigadni general i zapovjednik mađarskih Gripena, Ugrik Csaba, koji se videolinkom javio iz Mađarske imao je, naravno, samo riječi hvala za Gripene. Kako zemlja koja aktivno sudjeluje u air-policingu na Baltiku u sastavu NATO-vog kontingenta, radi to isto za  Sloveniju i povremeno pošalju pokoji Gripen do Švedske i dalje na vježbe, tvrdi da se sa daleko manjim brojem aviona zahvaljujući brzom turnaroundu može napraviti ono za što „drugima“ (Amerikancima s njihovim F-16) treba eskadrila. Po brigadiru Ugriku, 4+1 Gripen na Baltiku i ostatak u Mađarskoj i nad Slovenijom imaju efikasnost tri pune eskadrile Gripena.

Također, tvrde da je spremnost flotile uvijek oko 80% jer se radi o pouzdanim strojevima koji se ne kvare.

Ipak, priznao je da u odnosu na rusku tehniku na kojoj je započeo karijeru (MiG-21 i MiG-29) potrebno veće održavanje, odnosno brojnije ljudstvo za logistiku i zakazane remonte u hangaru, posebno kako vrijeme prolazi. U početku je 40-tak ljudi dovoljno, kako godine prolaze taj se broj povećava, ali ne bitno i ne toliko problematično da se korak-po-korak s godinama ne bi moglo sve organizirati.

Pohvalio je i interoperabilnost Gripena s drugim NATO-vim uređajima i zrakoplovima koji koriste Dana Link16, u što spada i prijem laserskih koordinata mete označenih sa F-16 i prenesenih mađarskim Gripenima.

"Silent" operation. Prema prezentaciji, Gripenov sustav je u stanju automatski iz podataka složiti 9-liner tasking i predstaviti ga na taktičkoj mapi, bez ijedne razmijenjene riječi preko radija
"Silent" operation. Prema prezentaciji, Gripenov sustav je u stanju automatski iz podataka složiti 9-liner tasking i predstaviti ga na taktičkoj mapi, bez ijedne razmijenjene riječi preko radija

Inače, jedna od specifičnosti švedske ponude je i totalna kontrola nad elektronikom, odnosno instalacija krucijalnih elektroničkih sustava po narudžbi partnera. Nema uvjetovanja instaliranja vlastite elektronike ili „black box“ uređaja koji se ne smiju otvarati i pregledavati. „Nema back doorova, nema ucjenjivanja“, kako je rekao potpredsjednik Gripena Daniel Boestad.

Ovo je i nekoliko puta u svom javljanju istaknuo i brigadir Ugrik koji je više puta napomenuo da ima podataka koje razmjenjuju sa svim korisnicima Gripena, s NATO partnerima i onih koji su „for Nation only“ – elektronički protokoli koje koriste samo mađarski Gripeni.

Tiha komunikacija i priprema 9-linera iz podataka dobivenih iz senzora drugih povezanih Gripena i/ili zemaljskih jedinica s Data Linkom ili drugim tipovima podatkovnog linka
Tiha komunikacija i priprema 9-linera iz podataka dobivenih iz senzora drugih povezanih Gripena i/ili zemaljskih jedinica s Data Linkom ili drugim tipovima podatkovnog linka
Pretvaranje u 9-liner
Pretvaranje u 9-liner
Prebacivanje 9-linera na taktičku kartu (automatsko)
Prebacivanje 9-linera na taktičku kartu (automatsko)

Na pitanje o zmajevima (airframe) za C/D modele koji ustupaju mjesto modelima E/F koji će se proizvoditi, a koji su međusobno različiti (kako do rezervnih dijelova), bojnik Engstrom je rekao da ako valja švedskoj vojsci koja je naručila još modela C/D za svoje potrebe, vjerojatno nema razloga za nas ostale da se bojimo nestašica.

Također, Saab jamči da će interoperabilne nove tehnologije razvijene za modele E/F biti unatrag implementirane i na modelima C/D. Usput, Gripen nema klasične MLU (mid-life update) kao F-16 i drugi zrakoplovi nego se nove verzije (prvenstveno softvera) neprestance nadograđuju i šalju korisnicima na implementaciju u vlastitoj floti.

Stalne nadogranje umjesto skokovitih MLU-ova - razlika Gripena i F-16
Stalne nadogranje umjesto skokovitih MLU-ova - razlika Gripena i F-16

Sve mane Gripena smo već iznijeli u ranijem članku: relativno slab motor i nosivost; nemogućnost superkrstarenja; izuzev protubrodske raktete RBS 15F Gungnir sve ostalo naoružanje i oprema ne dolaze od proizvođača Gripena i iz Švedske nego od drugih proizvođača i drugih zemalja.

Usprkos tome, opći dojam prezentacije i mađarskog viđenja stvari bili su vrlo pozitivni.

Šveđani, usput, stalno ističu partnerski odnos sa zemljom kupcem, odnosno „self-sustained airpower“, što znači da uz međudržavni dogovor (rekli su i da ne pitamo njih koliko će čitav program koštati – to je dogovor Švedske i Hrvatske, a ne Saaba i Hrvatske) o nabavci ide i obuka ne samo neposrednog vojnog osoblja nego i pomaganje zemlji-kupcu da sama razvije kapacitete za samostalno održavanje platforme.

Livreja je već spremna, još samo fale i stvarni avioni...
Livreja je već spremna, još samo fale i stvarni avioni...

S obzirom da se neprestance deindustrijaliziramo i da sada možemo proizvoditi proizvode manje tehničke složenosti nego prije 20 godina, ovaj argument Šveđana ide dosta u prilog Gripenu, naravno, ukoliko se doista i realizira..