Stratolaunch se vratio na scenu prvim testiranjem privatne hipersonične letjelice

Najveći zrakoplov na svijetu poslužio je kao lansirna platforma za privatno financiranu višestruko iskoristivu hipersoničnu letjelicu. Mnogi detalji misije ipak su ostali tajnima

Sandro Vrbanus nedjelja, 10. ožujka 2024. u 17:05
📷 Stratolaunch/Matt Hartman
Stratolaunch/Matt Hartman

Projekt Stratolaunch osnovan je još 2011. godine, a jedan od njegovih pokretača bio je i danas pokojni suosnivač Microsofta Paul Allen. Cilj kompanije bio je razviti novi zrakoplov za lansiranje svemirskih letjelica. Kroz godine projekt je polako napredovao, da bi 2019. bio obavljen i prvi let njihovog najvećeg zrakoplova na svijetu.

Stratolaunch se tada pohvalio zrakoplovom punog naziva Scaled Composites Model 351 Stratolaunch, raspona krila od 117 metara i visine od oko 15 metara. Njegova dva trupa i rekordni raspon krila pogonilo je čak šest motora, preuzetih s Boeinga 747. Imao je mogućnost lansiranja raketa i satelita ukupne težine i do 250 tona s visine od oko 10 kilometara. No, nakon prvog pokusnog leta kompanija je zapala u financijske probleme, gotovo pa bila ugašena ili prodana, ali ipak je nastavila s radom.

Privatnim novcem do 5 Macha

Proteklih godina povećavali su broj zaposlenih, da bi prošloga tjedna napokon ostvarili i prvi veći uspjeh. Najveći je dvotrupni zrakoplov na svijetu uspješno lansirao svoj prvi teret – hipersoničnu letjelicu Talon-A (TA-1). To je ujedno i prvi ikada let privatno financirane američke hipersonične letjelice.

TA-1 📷 Stratolaunch
TA-1 Stratolaunch

Ona je bila postavljena pod krilo Stratolauncha, nakon ispuštanja uključila je svoj raketni motor, ubrzala, povećala visinu leta, pa na kraju kontrolirano sletjela na vodenu površinu. Postignute visine i brzine leta za TA-1 nisu objavljene, jer klijenti Stratolauncha te podatke žele zadržati tajnima. No, poznato je da je TA-1 dostigao brzinu od gotovo 5 Macha. Ključne trenutke tog leta zabilježili su i na videu.

Sljedeća verzija, TA-2, imat će cilj dokazati da je takav let moguć i s višekratno iskoristivom letjelicom. Lansiranje je predviđeno kasnije tijekom ove godine. Već se radi i na razvoju modela TA-3, koji će biti pokusno lansiran s novog nosača, modificiranog Boeinga 747-400.