Virgin Atlantic obavio prvi prekooceanski let na održivo avionsko gorivo
Na relaciji London – New York, putnički je zrakoplov Boeing 787, pogonjen motorima Rolls-Roycea i 100% održivim gorivom, ovoga tjedna odradio povijesni let
Najavu prvog povijesnog prekooceanskog leta na gorivo dobiveno "iz friteze" na ovim smo stranicama imali prije gotovo godine dana, a sada napokon možemo izvijestiti i o njegovom uspješnom dovršetku. Ovoga je tjedna zrakoplov Boeing 787 avioprijevoznika Virgin Atlantic preletio Atlantski ocean i uspješno povezao zračne luke London Heathrow i New York JFK, pogonjen 100% održivim avionskim gorivom. Kulminacija je to jednogodišnjeg rada i testiranja, na kojem je sudjelovao cijelo konzorcij kompanija, uključujući Virgin Atlantic, Boeing i Rolls-Royce te nekoliko znanstvenih institucija i britansko Ministarstvo prometa.
Korak ka nultim emisijama
Osnovni cilj leta, obavljenoga u tjednu kada se već razgovara o dekarbonizaciji avijacije i otvara se klimatski samit COP28, jest potaknuti industriju na prihvaćanje alternativnih goriva, kompatibilnih s danas operativnim putničkim zrakoplovima. Održiva avionska goriva (SAF), kažu iz Virgina, imaju ključnu ulogu u ostvarenju krajnje misije – neto nultih emisija avijacije do 2050. godine (što je cilj ionako već na klimavim nogama).
U ovom je letu, nazvanome Flight100, korišteno gorivo iz otpadnih proizvoda, poput rabljenog jestivog ulja iz friteza. Po sastavu ono je 88% HEFA (hidroprocesirani esteri i masne kiseline) te 12% SAK (sintetički aromatični kerozin). HEFA komponenta načinjena je od otpadnog jestivog ulja, SAK od biljnih šećera. Takvo gorivo ima jednake karakteristike u radu kao i klasični kerozin, uz 70% niže ukupne emisije ugljika. Boeing 787 imao je klasične motore Rolls-Royce Trent 1000, a na pokusnom letu nije prevozio komercijalne putnike niti teret, već samo osnivača kompanije Richarda Bransona i uzvanike.
"Dok su ostale tehnologije, poput elektropogona i vodika, udaljene još desetljećima, SAF možemo koristiti već danas", poruka je iz Virgin Atlantica, koja dolazi uz napomenu da mješavine goriva s 50% održive komponente već imaju potrebne certifikate i dozvole za korištenje u komercijalnoj upotrebi.
Kako bi se postigao cilj o neto nultim emisijama 2050. godine, potrebne su značajne investicije u ovakve projekte, od proizvodnje preko korištenja održivih goriva, a potrebna su ulaganja i daljnje istraživanje i razvoj tih tehnologija. K tome, SAF goriva su i značajno skuplja, pa će i to zahtijevati prilagodbu svjetskih avioprijevoznika.