Europljani i Amerikanci ulažu 200 milijardi dolara u tvornice baterija, Kina nedostižna

Globalni kapacitet proizvodnje baterijskih ćelija trebao bi se u sljedećih pet godina povećati čak osam puta, s  1.163 GWh u 2022. na 8.945 GWh u 2027. godini 

Mladen Smrekar utorak, 24. siječnja 2023. u 06:00
📷 Freepik
Freepik

Kako se svijet priprema za eru električnih vozila, proizvodnja baterija postala je prioritet. Kina je rano ušla u utrku i najveći je proizvođač na svijetu. BloombergNEF je prikupio podatke i projekcije opskrbnih lanaca na temelju kojih je Visual Capitalist izradio infografike koje prikazuju proizvodne kapacitete pojedinih proizvođača baterija prošle godine te projekcije za 2027. Obje tablice ističu opseg dominacije kineskih proizvođača. 

Kapacitet proizvodnje 2022.

Prošle godine Kina je imala više proizvodnih kapaciteta baterija od svih drugih zemalja na svijetu zajedno.


Kapacitet proizvodnje baterijskih ćelija 2022. 
1. Kina: 893 GWh, 77%
2. Poljska: 73 GWh, 6%
3. SAD: 70 GWh, 6%
4. Mađarska: 38 GWh, 3%
5. Njemačka: 31 GWh,    3%



S gotovo 900 gigavat-sati proizvodnog kapaciteta ili 77% ukupnog globalnog kapaciteta, Kina je dom šest od deset najvećih svjetskih proizvođača baterija. Iza dominacije kineskih baterija stoji njezina vertikalna integracija u ostatak opskrbnog lanca električnih vozila, od iskopavanja metala do proizvodnje električnih vozila. Na tom je tržištu 2012. prodano 52% svih električnih vozila na svijetu. 

Proizvodnja baterija po zemljama 2022. i 2027. 📷 Visual Capitalist
Proizvodnja baterija po zemljama 2022. i 2027. Visual Capitalist

Poljska je na drugom mjestu s manje od desetine kineskog kapaciteta. U Wroclawu se nalazi gigatvornica tvrtke LG Energy Solution, najveća te vrste u Europi i jedna od najvećih u svijetu. Sveukupno, prošle su godine sve europske zemlje zajedno, uključujući i one koje nisu članice Europske unije, činile samo 14% globalnog proizvodnog kapaciteta baterija.

Na teritoriju SAD-a lani je pak radilo osam velikih tvornica baterija, koncentriranih na srednjem zapadu i jugu zemlje.

Budući kineski monopol

Globalni kapacitet proizvodnje baterijskih ćelija trebao bi se u sljedećih pet godina povećati čak osam puta, s  1163 GWh u 2022. na 8945 GWh u 2027. godini.  


Projekcija proizvodnje baterijskih ćelija 2027. 
1. Kina: 6197 GWh, 69%
2. SAD: 908 GWh, 10%
3. Njemačka: 503 GWh,    6%
4. Mađarska: 194 GWh, 2%
5. Švedska: 135 GWh,2%


Kineska dobro utvrđena prednost trebala bi se nastaviti do 2027. godine kada će se u Kini nalaziti 69% svjetskih kapaciteta za proizvodnju baterija. Istovremeno, predviđa se da će SAD  u sljedećih pet godina udeseterostručiti svoje kapacitete. Proizvodnju bi trebale potaknuti porezne olakšice za proizvodnju baterija i električnih vozila izrađenih od domaćih, američkih materijala. Uz Ford i General Motors, ulaganja u proizvodnju baterija u SAD-u najavile su brojne azijske tvrtke, uključujući Toyotu, SK Innovation i LG Energy Solution. 

Najveći proizvođači baterija na svijetu 📷 Visual Capitalist
Najveći proizvođači baterija na svijetu Visual Capitalist

Predviđa se i da će Europa 2027. udomljavati šest od predviđenih deset najvećih pogona za izradu baterija. Sadašnje i buduće tvornice baterija u Europi bit će mješavina domaćih i stranih tvrtki, uključujući njemački Volkswagen, kineski CATL i južnokorejski SK Innovation.

Bitka za samostalnost

Bez obzira na dramatičan rast proizvodnje u SAD-u i Europi, dominacija Kine ostaje neupitna. Proizvodnja baterija samo je jedan dio, doduše ogroman dio te slagalice. Većina dijelova i metala koji čine bateriju, poput litija, elektrolita, separatora, katoda i anoda, uglavnom se izrađuju u Kini.


Tržišni udio najvećih proizvođača baterija
1. CATL, Kina: 34%
2. LG Energy Solution, Južna Koreja: 14%
3. BYD, Kina: 12%
4. Panasonic, Japan: 10%
5. SK On, Koreja: 7%


Borba protiv kineske dominacije ima svoju cijenu. Bloomberg piše da će SAD i Europa morati uložiti 87 milijardi, odnosno 102 milijarde dolara kako bi do 2030. godine zadovoljili domaću potražnju za baterijama putem lokalnih opskrbnih lanaca.