Kinezi pustili u rad najveću natrij-ionsku bateriju na svijetu
Natrij-ionske baterije velikog kapaciteta od 185 amper sati isporučila je kineska tvrtka HiNa Battery Technology, a elektrana je opremljena transformatorskom stanicom od 110 kV
U Kini je u pogon pušten najveći operativni sustav za pohranu energije natrij-ionskih baterija na svijetu. Državno poduzeće za proizvodnju električne energije Datang na mrežu je uspješno spojilo pogon od 50 MW/100 MWh u Qianjiangu u provinciji Hubei. Time je dovršena prva faza izgradnje nove elektrane Datang Hubei koja se sastoji od 42 spremnika za pohranu energije u baterijama i 21 seta pretvarača napona. Natrij-ionske baterije isporučila je kineska tvrtka HiNa Battery Technology.
Novi kineski projekti
Dosad najveći operativni natrij-ionski sustav bio je projekt Fulin 10 MWh BESS tvrtke China Southern Power Grid u Nanningu na jugozapadu Kine. Ova elektrana čiji će puni kapacitet iznositi 100 MWh, također koristi HiNine baterije.
Početkom lipnja na mrežu je uspješno spojena i prva faza projekta Longquan Energy Storage kapaciteta 100 MW/200 MWh koja koristi Welionove polučvrste hibridne ćelije od 280 Ah, energetske gustoće 165 Wh/kg, sposobne za 6000 ciklusa. Riječ je o prvom BESS projektu velikih razmjera na svijetu koji koristi takvu tehnologiju, a ukupan kapacitet ovog projekta tvrtke Power China trebao bi biti 200 MW/400 MWh.
Prednosti natrij-ionskih baterija
"Natrij-ionske baterije sigurne su, pokazuju izvrsne radne performanse na niskim temperaturama i jamče 85% učinkovitosti punjenja i pražnjenja na minus 20°C, što je neusporedivo s drugim baterijama", tvrde voditelji projekta Datang Hubei Sodium Ion Energy Storage. Uz to ove baterije jamče 1500 ciklusa punjenja i pražnjenja na visokoj temperaturi od 60°C, a navodno su i otpornije na probijanje i udarce od običnih baterija.
Nova elektrana, kažu u Datangu, može se puniti i prazniti više od 300 puta godišnje, a jednim punjenjem može se pohraniti do 100.000 kWh električne energije i tako zadovoljiti potrebe oko 12.000 kućanstava. Projekt je i ekološki jer se tako smanjuju emisije ugljičnog dioksida za 13.000 tona godišnje.
Obilno, jeftino, čisto
Natrij-ionske baterije i litij-ionske baterije imaju slične elektrokemijske mehanizme, obje pohranjuju i oslobađaju energiju reverzibilnim odvajanjem i ugrađivanjem kationa između pozitivne i negativne elektrode. Anoda obje vrste baterija je ugljik, no dok katodni materijal litij-ionskih baterija sadrži litijeve ione, natrij-ionske baterije sadrže natrijeve ione.
U usporedbi s litij-ionskim baterijama, rezerve sirovina natrij-ionskih baterija su obilne, lako se ekstrahiraju, jeftine su i imaju bolje performanse na niskim temperaturama. Proizvodnja na veliko smanjit će trošak za 20 posto do 30 posto, predviđaju kineski proizvođači, a trošak po kWh električne energije mogao bi se smanjiti na 0,2 juana, odnosno 0,0276 američkih dolara.