Apple više ne vjeruje u električne automobile, nakon 10 godina ulaganja odustaju od svega

Tim Cook i prije nije bio osobito sklon ovom projektu, a sada je zaključio, nakon desetak i više potrošenih milijardi dolara uludo, da je tržište premalo zainterersirano za električne automobile da bi se oni time bavili, pa se odlučio napraviti rez i prebaciti sav fokus na razvoj umjetne inteligencije

Ivan Podnar utorak, 27. veljače 2024. u 23:50

Velika je vijest kad kompanija Apple predstavi neki novi proizvod, ali još je veća kad nakon deset godina ustrajnog rada, odustane od nekog novog. Apple Inc. je odlučio zaustaviti svoj desetogodišnji projekt razvoja električnog vozila, potez koji šokirao ne samo oko dvije tisuća zaposlenika koji su radili na projektu već i javnost koja se godinama brusila i špekulirala.

Vijest su na internom skupu kompanije jučer objavili Jeff Williams, glavni operativni direktor, i Kevin Lynch, potpredsjednik zadužen za nadzor projekta. Značajan broj članova Grupe za posebne projekte ili SPG pridružit će se odjelu za umjetnu inteligenciju, pod vodstvom izvršnog direktora Johna Giannandreje. Većina će raditi na projektima generativne umjetne inteligencije, što je izgleda najnoviji fokus Applea. Kako tim za automobil uključuje brojne inženjere hardvera i dizajnere, ostaje neizvjesno koliko će ih morati potražiti novi posao.

Izgleda da je isparilo desetak milijarda dolara, točan iznos ne zna ni sam Apple. Govorilo se da je tajni projekt pod nazivom Projekt živ i u punom pogonu kad je 2019. kupljena kompanija za auto-tehnologiju, Drive.AI. Pričalo se da je to u stvari tajni projekt izmedju Applea i Hyundaija, koji će podijeliti softver i hardver proizvodnju. Iz Tesle, Mercedes-Benza, General Motorsa, Forda i Samsunga su oteti neki talentirani inženjeri, magazin Motor Trend već je na naslovnici objavio kako će izgledati Appleovo vozilo, predvidjala se cijena oko sto tisuća dolara, ali sve sad izgleda kao napuhani pa netom izbušeni balon.

Mnogi su bili od početka skeptični jer navodno Tim Cook nije bio zainteresiran, ali su ga uvjeravali da je vruće tržište električnih vozila nešto što kompanija ne može ignorirati i propustiti.

Tim je očito više vjerovao da je sve to hype jer udio EV-a na tržištu automobila mali; samo 18% svih prodanih automobila u SAD u 2023. bili su EV-ovi. Izgleda da mu je tržište EV-a jednostavno bilo premalo. Apple se obično uključuje tek kad je neki segment tržišta u cvatu, pa se onda pojavi i ubere s nekim superiornim proizvodom sav pelud, odnosno profit. Strategija je uvijek ista: evo nas, pokazat ćemo vam kako se to radi, primjera ima, iPod, iPhone, iPad.

Kako je tržište električnih vozila jednostavno tek u ranoj fazi, nije bilo dovoljno motiva. Ideja da se kupi Teslu i nastavi usavršavati, što je bila također jedna od glasina, nije realizirana. Kompanija Tesla je postala preskupa, a njen gazda tokisčan i rogobatan pregovarač.

Ono čemo se sada Apple posvjećuje je softverska nadgradnja svih uredjaja koje već proizvodi, a donose unosne prihode. Ako se pogledaju prihodi (120 milijardi u zadnjem kvartalu prošle godine) ukupno 81 postotak prihoda je od proizvoda, a tek ostatak su usluge i servisi. Među proizvodima na iPhone otpada 58 posto, Mac sedam posto, a iPad šest postotaka. Iznenadjuje da na servise i usluge, u koje spadaju App Store, Apple Music, Apple Pay, AppleCare, Apple TV+, Apple Arcade, Apple Fitness+, iCloud+ otpada tako malo i da će fokus na umjetnu inteligenciju zasigurno to popraviti. Mogući su izleti u nova područja, kao na primjer magični prsten, vijest koja je procurilo u javnost pred nekoliko dana da je Appleu potvrdjen patent na ime Apple Ring.

Na kraju od  Appleovog automobila barem ostaje dobra šala: Zašto je Apple odustao od  proizvodnje vozila? Zato jer je shvatio da će u njega morati ugraditi prozore (Windows)