Revolut kritizira društvene mreže dok novi UK zakon štiti žrtve prijevara s autoriziranim plaćanjima
Zbog porasta prijevara s autoriziranim plaćanjima, novi zakon u Ujedinjenom Kraljevstvu osigurava nadoknadu štete žrtvama prijevara. Revolut upire prstom na društvene mreže, dok zakonodavci novom regulativom stavljaju veću odgovornost na banke i pružatelje usluga plaćanja
Prijevare s autoriziranim plaćanjima (Authorized Push Payment, APP) postale su značajan problem u financijskom sektoru Ujedinjenog Kraljevstva. Prema procjenama strukovnih udruženja, prijevare s autoriziranim plaćanjima, u kojima prevaranti navode žrtve da dobrovoljno prebace novac sa svojih bankovnih računa, prošle su godine rezultirale gubitcima od 460 milijuna funti u UK. Ovaj tip prijevare je u porastu i iskorištava povjerenje i ranjivost pojedinaca kroz razne kanale, uključujući društvene mreže.
Nedostatak odgovornosti društvenih mreža
Revolut, britanski bankarski startup, upire prstom na društvene mreže za koje tvrdi da olakšavaju financijske prijevare. Prema Revolutu, više od dvije trećine prijavljenih prijevara njihovih britanskih klijenata potječe s Facebooka i Instagrama. Woody Malouf, čelnik odjela za financijski kriminal u Revolutu, kritizirao je društvene mreže zbog nedostatka odgovornosti u nadoknadi štete žrtvama prijevara. Malouf tvrdi da ove platforme trenutno nemaju poticaja za učinkovito rješavanje problema.
Očito je da raste napetost između financijskih institucija i društvenih mreža u borbi protiv online prijevara. Meta, matična tvrtka Facebooka i Instagrama, pokušava preduhitriti tužbe te je stoga pokrenula inicijativu za borbu protiv prijevara. Program Fraud Intelligence Reciprocal Exchange omogućuje bankama dijeljenje podataka o transakcijama s tvrtkom kako bi se suzbio financijski kriminal.
Obavezni zahtjev za nadoknadu
Nova regulativa u Ujedinjenom Kraljevstvu, koja stupa na snagu 7. listopada, uvodi značajne promjene u zaštiti potrošača od financijskih prijevara. Ovaj zakon, poznat kao Obavezni zahtjev za nadoknadu, obvezuje banke i tvrtke za plaćanje da nadoknade štetu žrtvama autoriziranih push payment prijevara za potraživanja do 85.000 funti. Ove prijevare uključuju situacije u kojima prevaranti manipuliraju pojedincima da svojevoljno prebace novac sa svojih računa. Maksimalni iznos nadoknade postavljen je na 85.000 funti, što predstavlja smanjenje u odnosu na prvotno predloženih 415.000 funti.
Zakon propisuje strogi vremenski okvir za povrat sredstava. Žrtve prijevare moraju primiti nadoknadu unutar pet dana od prijave incidenta. Regulativa se primjenjuje na većinu novčanih prijenosa unutar Ujedinjenog Kraljevstva, ali isključuje međunarodne transakcije i kriptovalute.
Nadgleda Regulator platnih sustava
Provedbu ove regulative nadgleda Regulator platnih sustava (Payment Systems Regulator, PSR). Primarna skupina na koju će ova pravila utjecati su pružatelji usluga plaćanja koji sudjeluju u sustavu Faster Payments. Ovaj sustav je tijekom 2021. godine bio kanal za 97% APP prijevarnih plaćanja, što ukazuje na značaj ove mjere. PSR očekuje da će nova pravila pokriti preko 99% zahtjeva za prijevaru prema obujmu.