Godišnjica Threadsa, prilika je za inventuru uspjeha i neuspjeha digitalnih igrališta naše vremena

Društvene mreže žive i umiru zbog samo jednog razloga, broja mjesečnih aktivnih korisnika. Threads, lansiran na današnji dan, preživio je prvu godinu, ali još nije u rangu velikana.

Ivan Podnar petak, 5. srpnja 2024. u 15:15

Prije godinu dana, Meta je predstavila Threads, društvenu mrežu temeljenu na tekstu koja je bila, zapravo, proširenje Instagrama a nalik na Twitter.

Skromna ali značajna brojka

Iako nije nudila puno novog u usporedbi s postojećim platformama, privukla je značajnu pažnju zahvaljujući egzodusu korisnika iz Twittera. Kaos koji su izazvale odluke novog vlasnika, prognao je mnoge pa su u isto vrijeme najavljene i neke druge platforme, BlueSky, Post, Truth, a naglo su oživjele postojeće Mastodon i Discord.

Threads su brzo dosegli 100 milijuna korisnika, ali su potom, očekivano, doživjeli pad, da bi se nekoliko mjeseci kasnije oporavili i nastavili rasti. Danas Threads ima, u usporedbi s drugima, skromnih preko 175 milijuna mjesečnih korisnika, ipak, preživio je a za godinu dana postojanja, nije ni mala brojka.  Aplikacija je “skinuta”  s Google Playa and App Storea 265 milijuna puta.

Kašnjenje za EU

Threads je postao dostupan korisnicima u Europskoj uniji u prosincu 2023. godine. U početku je lansiranje odgođeno zbog propisa EU-a, posebno Zakona o digitalnim tržištima ali je Meta prilagodila platformu za EU.

U proteklih 12 mjeseci, Threads je uveo niz novih funkcionalnosti, uključujući trendovske teme, web-aplikaciju i kronološki feed. Sakupio je korisnike koji su većinom zadovoljni zbog odluke da algoritmi ne forsiraju postove koji imaju politički sadržaj. Naravno, to je i kritika mnogih koji misle da je to sprečavanje slobode govora. Platformu su mnogi nazivali “ubojicom” Twittera, što se naravno nije dogodilo jer preimenovan u X i danas živ iako ne baš toliko poslovno zdrav kao prije.

Adam Mosseri, izvršni direktor Instagrama i Threadsa 📷 Foto: Anthony Quintano, Wikipedia
Adam Mosseri, izvršni direktor Instagrama i Threadsa Foto: Anthony Quintano, Wikipedia

Mjesečni aktivni korisnici

Društvene mreže žive i umiru zbog samo jednog razloga, Monthly Active Users. Mjesečni aktivni korisnici (MAU) ključni su pokazatelj uspješnosti koji se koristi za mjerenje broja jedinstvenih korisnika koji su uključeni u društvenu mrežu, unutar razdoblja od 30 dana. Ova je metrika ključna za razumijevanje angažmana korisnika, zadržavanja i ukupnog poslovnog zdravlja platforme. MAU nije jedini ali je najbitniji kad se govori o koliko korisnika aktivno koristi platformu i koliko vremena se zadržavaju jer se to koristi za marketing i monetizaciju.

Godišnjica Treads navodi da se vidi kakvo je danas stanje među društvenim mrežama, pa da vidimo kako su rengirani prema MAU:

Društvene mreže Mjesečni aktivni korisnici
Facebook 3.07 milijardi
YouTube 2.70 milijardi
WhatsApp 2.00 milijardi
Instagram 2.00 milijardi
TikTok 1.67 milijardi
WeChat 1.34 milijardi
Facebook Messenger 1.01 milijardi
Telegram 900 milijuna
Snapchat 800 milijuna
Douyin 755 milijuna
Kuaishou 700 milijuna
X (formerly Twitter) 611 milijuna
Weibo 598 milijuna
QQ 554 milijuna
 

Iz ovog popisa, koji je objavila globalna platforma za podatke i poslovnu inteligenciju Statista,  vidi se da Threads nije niti blizu globalno velikim igračima, što ne znači da nema nikakvog utjecaja. Korisnička baza Threadsa pretežno je mlada i muška, sa značajnim udjelom korisnika u dobi od 18 do 34 godine. Platforma ima geografski raznoliku publiku, s najvećom koncentracijom korisnika u Indiji, UK-u, Brazilu i SAD-u, što odražava njezin globalni doseg. Snažno preklapanje s korisnicima Instagrama sugerira da Threads učinkovito iskorištava postojeću korisničku bazu Instagrama,  koja ima dvije milijarde mjesečnih korisnika. Threads je ipak uspio preživjeti, zahvaljujući sto rodjaku Instagramu a sto jer je postao utočiste prebjega iz Twittera.

Drugi nisu, na primjer Post. Došao je na društvenu scenu krajem 2022., s ciljem prodrmati društvene medije s fokusom na vijesti. U početku je privukao pažnju svojim inovativnim pristupom sadržaju, nudeći vrhunske članke dostupne putem mikroplaćanja. Unatoč ovom obećavajućem početku, Post se borio privući dovoljno veliku bazu korisnika kako bi bio održiv. Naposljetku, nedostatak rasta broja korisnika prisilio je platformu na gašenje u svibnju 2024.

Spajaju ali i razdvajaju

Društvene mreže, digitalna igrališta našeg vremena, utkale su se u dnevno tkivo naših života. Iako one predstavljaju mnoge zamke, moramo im priznati i uspjehe

Jedna od neospornih snaga društvenih mreža je njihova sposobnost poticanja povezanosti. Premošćuju geografske podjele, ponovno spajaju davno izgubljene prijatelje i stvaraju zajednice oko istih interesa. Pokret Black Lives Matter, na primjer, iskoristio je moć društvenih medija za širenje svijesti, organiziranje prosvjeda i mobiliziranje milijuna diljem svijeta. Grupe na društvenim mrežama poput "Liječnici bez granica" povezuju medicinske stručnjake, omogućuju im da dijele znanje i resurse preko granica. Čak i efemerni hobiji dobivaju nova značenja: ljubitelji promatranja ptica na platformama poput Instagrama koriste hashtagove za dokumentiranje rijetkih ptica, i stvaraju znanstvenu i povijesnu dokumentaciju.

Međutim, platforme koje nas povezuju mogu nas i razdvajati.

Ne treba kritizirati samo korisnike, nego i algoritme koji predlažu sadržaj. Oni mogu navesti korisnike da vide informacije koje ometaju kritičko razmišljanje i guše produktivan dijalog. Širenje dezinformacija i "lažnih vijesti" cvjeta u takvom okruženju. Nadalje, neumoljiva potraga za lajkovima i sljedbenicima može se pretvoriti u opasnu opsesiju sa simptomima depresije i usamljenosti. Cyberbullying je opasna igra u anonimnosti virtualnog svijeta, a platforme osmišljene da nas povezuju mogu postati leglo izolacije i usamljenosti.