Teretnjaci pogonjeni divovskim jedrima mogli bi emisije ugljika smanjiti za petinu

Zmaj promjera 500 četvornih metara za početak će pomoći teretnom brodu da preko Atlantika preveze komponente zrakoplova za Airbus

Mladen Smrekar srijeda, 22. prosinca 2021. u 06:00

Francuska tvrtka Airseas razvila je zmaja pomoću kojih bi se potrošnja goriva i emisije ugljika teretnih brodova mogle smanjiti do 20 posto. Negdje početkom sljedeće godine tvrtka će ovu, 500 četvornih metara veliku verziju jedra za kitesurfing privezati za Ville de Bordeaux, 154 metra dugačak teretni brod koji preko Atlantika prevozi komponente zrakoplova za Airbus. To će biti dio šestomjesečnog niza ispitivanja i testiranja koncepta zvanog Seawing.

Jednostavan princip rada Seawinga
Jednostavan princip rada Seawinga

Jednostavna ugradnja

To je još jedna nova ideja kojom se brodarskoj industriji želi pomoći da ispuni ciljeve dekarbonizacije, usvojene nakon ovogodišnjeg IPCC-ovog izvješća o klimatskim promjenama.

Ako početna ispitivanja prođu prema planu, Airseas će testirati i veći parafoil od 1000 četvornih metara koji će lebdjeti na 300 metara nadmorske visine, smanjujući pritom potrošnju goriva i štetne emisije za otprilike 20 posto. Iz tvrtke kažu da se njihova tehnologija jedara može jednostavno ugraditi na bilo koje plovilo te da proces instalacije traje samo nekoliko dana.

Brodovi su veći zagađivači od aviona

Brodarstvo ne privlači toliko pozornosti kao zrakoplovstvo, ali je odgovorno za otprilike tri posto svih emisija ugljika koje je napravio čovjek, dok zrakoplovstvo stvara oko dva posto globalnih emisija.

NASA-in eksperimentalni potpuno električni laki zrakoplov X-57 Maxwell
NASA-in eksperimentalni potpuno električni laki zrakoplov X-57 Maxwell

Brodarstvo je u prednosti kada je riječ o dekarbonizaciji jer postojeći električni pogonski sustavi nisu dovoljno snažni za letove na velike udaljenosti. NASA-in eksperimentalni potpuno električni laki zrakoplov X-57 Maxwell, na primjer, sposoban je za samo 40 minuta leta s jednim punjenjem.


Druge inicijative za smanjenje emisija ugljika u industriji prijevoza tereta uključuju korištenje održivih goriva. Fortescue Future Industries nedavno je objavio da će 75-metarsko plovilo MMA Leveque preraditi tako da će ploviti gotovo u potpunosti na zeleni amonijak.

Michelin razvija jedra na napuhavanje, upravljana AI-om, čiji je oblik inspiriran krilima zrakoplova
Michelin razvija jedra na napuhavanje, upravljana AI-om, čiji je oblik inspiriran krilima zrakoplova

Uz pomoć umjetne inteligencije

Umjetna inteligencija također bi mogla pomoći brodarskoj industriji da smanji emisije. Michelin razvija jedra na napuhavanje, upravljana AI-om, koja bi brzim aktiviranjem u povoljnim uvjetima potrošnju goriva mogla smanjiti za petinu. 

Yara Birkeland, prvi potpuno električni autonomni teretni brod na svijetu
Yara Birkeland, prvi potpuno električni autonomni teretni brod na svijetu

Prošli mjesec je Yara Birkeland, prvi potpuno električni autonomni teretni brod na svijetu, napravio je svoje prvo putovanje uz obalu Norveške. No, veliko je pitanje može li sve to biti dovoljno za ispunjenje ciljeva postavljenih Pariškim sporazumom o klimatskim promjenama iz 2016. godine?