U Kaliforniji će punjenje električnih vozila danju smanjiti troškove i opterećenje mreže

Velika većina vlasnika "griješi" kad svoje električne automobile pune navečer ili preko noći, pokazala je studija Sveučilišta Stanford. Naime, za mrežu bi bilo idealno da ljudi voze i rade noću, a vozila pune danju...

Mladen Smrekar utorak, 27. rujna 2022. u 12:16

Kada i gdje treba puniti električna vozila, zanimalo je istraživače Sveučilišta Stanford. U novoj studiji, objavljenoj u časopisu Nature Energy, oni su ispitali stres kojem će električna mreža biti izložena do 2035. zbog sve većeg broja električnih vozila. Nastavi li većina vlasnika EV-a svoje automobile puniti noću, u nešto više od desetljeća vršna bi se potražnja za električnom energijom mogla povećati za 25%.

Mreža pod stresom

Kako bi se ograničili visoki troškovi svih tih novih kapaciteta za proizvodnju i skladištenje električne energije, kažu istraživači, vozači bi trebali prijeći na dnevno punjenje na poslu ili u javnim punionicama, što bi ujedno smanjilo i emisije stakleničkih plinova. Problem je, naravno, u tome što se ljudi danju voze i ne mogu istodobno puniti električne automobile. 

Ako se uobičajeno noćno punjenje električnih vozila kod kuće prebaci na dnevno vrijeme na poslu, to bi smanjilo troškove za izgradnju potrebnih sustava
Ako se uobičajeno noćno punjenje električnih vozila kod kuće prebaci na dnevno vrijeme na poslu, to bi smanjilo troškove za izgradnju potrebnih sustava

Ovo otkriće ima političke i investicijske implikacije, posebno otkako je Kalifornija krajem kolovoza zabranila prodaju automobila i lakih kamiona s benzinskim pogonom počevši od 2035. godine.

U veljači je kumulativna prodaja električnih vozila u Kaliforniji dosegla milijun, što čini oko 6% automobila i lakih kamiona. Država je ciljala pet milijuna električnih vozila na cestama do 2030. Kada penetracija dosegne 30% do 40% automobila, mreža će doživjeti značajan stres bez većih ulaganja i promjena u navikama punjenja, upozoravaju istraživači. A potrebna infrastruktura ne može se napraviti preko noći.

Različiti scenariji ukupne potražnje za punjenjem električnih vozila
Različiti scenariji ukupne potražnje za punjenjem električnih vozila

Promjena navika

Kalifornija uvelike ovisi o uvozu električne energije iz drugih saveznih država pa punjenje električnih vozila i sve druge upotrebe električne energije ostavljaju posljedice na cijelu zapadnu regiju. Istraživači su ovim radom pokazali da bi s više dnevnog punjenja na zapadu SAD-u bilo potrebno manje proizvodnih kapaciteta i skladišta te da bi se manje rasipala energija prikupljena od Sunca i vjetra.

Kada penetracija dosegne 30% do 40% automobila, mreža će doživjeti značajan stres bez većih ulaganja i promjena u navikama punjenja
Kada penetracija dosegne 30% do 40% automobila, mreža će doživjeti značajan stres bez većih ulaganja i promjena u navikama punjenja

Kad broj električnih automobila nadmaši polovicu svih vozila na cestama američkog zapada, trebat će pohraniti više od 5,4 gigavata energije, što je količina koju proizvodi pet velikih nuklearnih reaktora. Promjena navika i prelazak na dnevno punjenje automobila smanjio bi pohranu potrebnu za električna vozila na 4,2 gigavata.

Solarni kapacitet

Danas Kalifornija ima višak električne energije tijekom kasnih jutarnjih i ranih poslijepodnevnih sati, uglavnom zahvaljujući svom solarnom kapacitetu. U njihovom slučaju to znači da je struja jeftinija danju nego noću.

Vrijeme vršne potražnje za električnom energijom
Vrijeme vršne potražnje za električnom energijom

Alternativno, ako se većina električnih vozila nastavi puniti noću, država će morati izgraditi više generatora, vjerojatno pogonjenih prirodnim plinom ili organizirati skupo skladištenje ogromnih količina energije.