Mercedes uveo još jednu aktivnu os u upravljač F1 bolida

Osim okretanja po uzdužnoj osi, vozači Mercedesovih bolida u Formuli 1 od sada će moći privući ili pogurati upravljač, čime će utjecati na geometriju prednjih kotača

Sandro Vrbanus subota, 22. veljače 2020. u 06:30

Ovoga su tjedna, nakon otkrivanja novih bolida Formule 1 za sezonu 2020., započela njihova prva predsezonska testiranja na stazi u Barceloni. I dok se velike tehničke promjene i inovacije u ovom sportu očekuju tek u narednoj sezoni, ove godine Mercedes je odlučio uvesti jednu inovativnu tehničku mogućnost koju još nismo imali prilike vidjeti.

U svoje je bolide ekipa šesterostrukih uzastopnih svjetskih prvaka ugradila tzv. "Dual Axis System" način upravljanja. DAS donosi još jedan stupanj slobode na upravljač, pa će vozači volan, osim uobičajenog zakretanja, moći pogurati od sebe ili privući prema sebi za nekoliko centimetara. Čim je primijećeno da upravljači Mercedes AMG Petronas F1 tima čine nešto neuobičajeno, krenula su nagađanja – čemu to služi?

Revolucija u F1

Nikada do sada viđeno ponašanje upravljača F1 bolida, kako otkriva službeni F1 kanal, trebalo bi utjecati na fino podešavanje geometrije prednjih kotača. Kao posljedica usmjeravanja kotača prema unutra ili prema van dobiva se ili bolja upravljivost bolidom u zavojima ili pak njegova veća stabilnost.

Osim promjene geometrije bolida, manje prilagodbe položaja kotača promijenit će i način njihovog doticaja s podlogom pa posljedično i omogućiti ravnomjernije zagrijavanje guma kada je to potrebno. Pomicanje u drugom smjeru omogućilo bi i njihovo bolje hlađenje u zahtjevnijim utrkama.

Sve to, dakako, u službi je samo jednoga – postizanja veće brzine bolida, kako na ravnim dijelovima staze tako i u zavojima.

Legalno ili ne?

Kao i kod svake inovacije koju inženjeri u Formuli 1 uvedu, odmah se postavlja i pitanje legalnosti istoga, odnosno sukladnosti s aktualnim pravilnikom natjecanja. Iz Mercedesovog tima kažu kako su konstantno u razgovorima s predstavnicima FIA-e oko ovog sustava te da su uvjereni da je DAS sustav u skladu s pravilima. Potvrdili su da je ova inovacija ugrađena u njihove ovogodišnje bolide i izrazili nadu da će im ona biti od koristi tijekom sezone.

O detaljima sustava, njegovoj pravoj svrsi i načinu rada, ipak nisu htjeli govoriti. Poručili su tek da će u narednim danima testiranja doznati koliko im ovakvo aktivno podešavanje geometrije kotača zaista donosi prednosti na stazi.

Mercedesov rival Ferrari odmah je reagirao pa su FIA-i uputili zahtjev da se izjasne oko ove inovacije i javno kažu je li ona u skladu s pravilima. Zabrinuti su da će, ako je stvar legalna, ona dati Mercedesu veliku prednost koji oni neće tehnički moći stići, tj. razviti neko slično rješenja, barem do polovice sezone.