Internetska igra Wordle preko noći je zaludila svijet. Psiholozi znaju i zašto
Popularnost igre eksplodirala je na pragu nove godine. Još u studenom je imala samo 90 igrača, a sad ih je već više od dva milijuna
Korisnici Twittera možda su primijetili kako sve više ljudi na svojim feedovima objavljuju sive, zelene i žute kvadratiće u mreži. Ove matrice inspirirale su i brojne memove, umjetničke radove pa čak i vezove. Izvor ove najnovije pošasti pandemijskog doba je online igra Wordle, a cilj je pogoditi misterioznu riječ od pet slova u što manje pokušaja.
Nagađanje i pogađanje
"Nakon svakog pogađanja, boja pločica će se promijeniti kako bi pokazala koliko je vaše nagađanje bilo blisko riječi", navodi se u uputama. Jednostavna premisa podsjeća na igru pogađanja boja, Mastermind.
Zelena znači da je slovo na pravom mjestu. Žuta znači da je slovo u riječi, ali na krivom mjestu, a sivo znači da slova uopće nema u riječi. Igru se može igrati samo jednom dnevno, a odgovor je – obično uobičajena riječ u engleskom jeziku – isti za sve. Igrači imaju pravo na šest pokušaja riješe zagonetku. Nakon toga svoju igru mogu podijeliti u obliku mreže u boji bez slova.
Popularnost igre eksplodirala je na pragu nove godine. U studenom je igra imala 90 igrača, ali sad ih ima više od dva milijuna. Thi Nguyen, stručnjak za igre i profesor filozofije na Sveučilištu Utah, na Twitteru je ponudio objašnjenje zašto je igra postala viralna.
Grafički uredan sinopsis
"Najpametnije u Wordleu je njegova prisutnost na društvenim mrežama. Najbolja stvar kod Wordlea je grafički dizajn dijeljenog Wordle grafikona. Ogromna je količina informacija – i drame – upakirana u taj mali grafikon", napisao je Nguyen, koji svaku igru Wordlea opisuje kao niz odluka, pokušaja i neuspjeha. "Ne znam nijednu drugu igru koja ima približno tako grafički uredan sinopsis, u kojem na tako jednostavan način prikazuje niz tuđih pokušaja."
Igra stimulira i jezična i logička područja mozga, kaže psiholog Lee Chambers, a to pak oslobađa dopamin, kemikaliju koja tjera ljude da ponovno traže pozitivno iskustvo.
Wordleov tvorac Josh Wardle igru je napravio kao dar svojoj partnerici Palak Shah koja uživa u igrama riječima kao što je Spelling Bee u New York Timesu. Budući da svi korisnici pokušavaju pogoditi istu riječ, svi dijele zajedničko iskustvo i borbu.
"Zbližava nas činjenica da svi pokušavamo riješiti istu zagonetku", kaže Chambers. Ljude zbližava zajednička pomisao na to koliko je zadatak bio težak drugima, a podržava se i natjecateljski duh jer svatko želi znati koliko je bolji ili lošiji u usporedbi s drugima.
Pet slova
U početku je igra koristila sve riječi od pet slova kao rješenja, ali to baš i nije bilo pretjerano zabavno. Wardleova je partnerica kategorizirala otprilike 13.000 riječi od pet slova, da bi se na kraju stvorio podskup s otprilike 2500 riječi rješenja.
U igri nema reklama, na njoj se ne zarađuje i za nju je potreban samo internetski pretraživač.
"Igra se čini ljudskom, jednostavna je i ugodna", objašnjava Wardle. "A takve nam stvari trebaju u svijetu u kojem živimo."