Google u Hrvatskoj testira rezultate pretraživanja bez europskih izvora vijesti

Kako bi dobili više podataka o tome kako vijesti u rezultatima pretraživanja utječu na krajnje korisnike, jednom dijelu hrvatskih korisnika tijekom testnog perioda neće se prikazivati vijesti iz europskih medija

Sandro Vrbanus srijeda, 13. studenog 2024. u 15:32

Google već tri godine provodi program proširenog prikaza vijesti za korisnike iz Europske unije. U sklopu projekta Extended News Previews, koji je usklađen s Direktivom u autorskim pravima, u sklopu rezultata pretraživanja prikazuju se sadržaji lokalnih izdavača. Google je u te svrhe potpisao ugovore s više od četiri tisuće izdanja u 20 zemalja Europske unije, koji dobivaju naknade za takvo prikazivanje svojeg sadržaja na tražilici.

Visina naknade izračunava se prema učestalosti prikazivanja sadržaja te prihodu koji Google generira na stranicama koje prikazuju sadržaje vijesti iz tih izvora. Sada su ih, kažu, europski izdavači i regulatori zatražili dodatne podatke o učinku prikazivanja isječaka vijesti unutar rezultata pretraživanja, odnosno o utjecaju te prakse na korištenje ostalih Googleovih proizvoda. Kako bi prikupili podatke, uskoro će započeti s ograničenim testiranjem novog pristupa tražilici.

Eksperiment s 1% korisnika

Tijekom ograničenog vremena određenim se korisnicima Googleove tražilice unutar rezultata pretraživanja neće prikazivati rezultati koji dolaze od izdavača lociranih u Europi. Testiranje će se odnositi na usluge Google News, tražilicu te sustav preporuka sadržaja, Discover. Obuhvatit će 1% korisnika na odabranim pokusnim tržištima, među koje spada i Hrvatska. Ostale zemlje, u kojima će ovaj test biti proveden, su Belgija, Danska, Francuska, Grčka, Italija, Nizozemska, Poljska te Španjolska.

Onima, koji upadnu u 1% testne skupine, u narednom će se razdoblju i dalje prikazivati rezultati pretraživanja sa specijaliziranih stranica za vijesti, ali samo oni koji dolaze od izdavača smještenih izvan Europske unije. Jednom kad test završi, svima će postavke biti vraćene na prethodno stanje.

Iz Googlea kažu da će na opisani način dobiti kvalitetne podatke o tome kako sadržaj izdavača kotira na njihovim uslugama, kako utječe na promet i slično. Nadalje ističu da promet s njihove tražilice preusmjerava ljude na stranice izdavača više od 24 milijarde puta svake godine, da oni ne zarađuju od oglasa unutar pretraživanja vijesti, a da je svaki klik na vijest na Googleu (prema istraživanju PWC-a) u Europi vrijedan između 7 i 9 centi.

Smanjenje prometa tijekom testiranja neće utjecati na visinu naknade koja se isplaćuje zahvaćenim izdavačima, najavili su iz Googlea. Međutim, jasno je da bi rezultate testa, pokažu li oni veliku snagu njihove platforme u generiranju prometa prema stranicama izdavača, mogli iskoristiti u budućim pregovorima.