EV baterije u stvarnosti mogu trajati i 40 % dulje

Baterije električnih vozila dosad nisu testirane na pravi način. Stvarna vožnja pomaže im da traju dulje nego što se mislilo na temelju standardnih laboratorijskih testova

Mladen Smrekar utorak, 10. prosinca 2024. u 13:16
Dinamički ciklusi punjenja i pražnjenja produljuju životni vijek baterije 📷 Freepik
Dinamički ciklusi punjenja i pražnjenja produljuju životni vijek baterije Freepik

Baterije električnih vozila u uvjetima svakodnevne vožnje u stvarnom svijetu, od gustog prometa, preko dugih putovanja autocestom, do kratkih gradskih ruta i parkiranja, mogle bi trajati najmanje trećinu dulje nego što se dosad mislilo, pokazala je studija SLAC-Stanford Battery Centra, zajedničkog centra Precourt instituta za energiju Sveučilišta Stanford i Nacionalnog akceleratorskog laboratorija SLAC. To bi značilo da vlasnik tipičnog EV-a možda neće trebati zamijeniti skupu bateriju ili kupiti novi automobil još nekoliko godina.

Pogrešno predviđanje 

Životni vijek novih modela baterija istraživači obično testiraju u laboratorijima, koristeći se metodom kontinuiranog pražnjenja nakon kojeg slijedilo kontinuirano punjenje. Ovaj ciklus stalno se ponavlja kako bi se čim prije otkrilo je li novi dizajn dobar za očekivani životni vijek baterije. No, čini se da to i nije baš najbolji način predviđanja očekivanog vijeka trajanja baterija električnih vozila, pogotovo onih koja se koriste za svakodnevna putovanja na posao, pokazala je studija objavljena u časopisu Nature Energy

Primjeri podataka o pražnjenju za četiri tipa protokola istražena u Stanfordovoj studiji 📷 Geslin, Xu, Ganapathi, Moy, Chueh i Onori
Primjeri podataka o pražnjenju za četiri tipa protokola istražena u Stanfordovoj studiji Geslin, Xu, Ganapathi, Moy, Chueh i Onori

“EV baterije dosad nismo testirali na pravi način. Stvarna vožnja s čestim ubrzavanjem, kočenjem koje malo puni baterije, zaustavljanjem kako bi svratili u trgovinu i puštanjem baterija da se odmaraju satima, pomaže im da traju dulje nego što smo mislili na temelju standardnih laboratorijskih testova”, tvrde istraživači.

Test dug dvije godine

Istraživači su dizajnirali četiri profila pražnjenja baterija, od standardnog konstantnog pražnjenja do dinamičkog pražnjenja na temelju stvarnih podataka o vožnji. Potom su više od dvije godine testirali 92 komercijalne litij-ionske baterije u različitim profilima pražnjenja. Pritom se pokazalo da se očekivani životni vijek EV-a povećavao što su profili realističnije odražavali stvarno ponašanje u vožnji.

Istraživači su pune dvije godine testirali 92 komercijalne litij-ionske baterije u različitim profilima pražnjenja 📷  SLAC National Accelerator Laboratory
Istraživači su pune dvije godine testirali 92 komercijalne litij-ionske baterije u različitim profilima pražnjenja SLAC National Accelerator Laboratory

Neočekivanoj dugovječnosti pridonosi nekoliko faktora, otkriva studija koja je pokazala korelaciju između oštrih, kratkih EV ubrzanja i sporije degradacije. To je bilo u suprotnosti s uvriježenim pretpostavkama da su vršna ubrzanja loša za EV baterije. Snažan pritisak na papučicu nogom ne ubrzava njihovo propadanje. Ako išta, usporava ga, objašnjavaju istraživači.

Dva načina starenja

Istraživači su istražili i razlike u starenju baterije zbog mnogih ciklusa punjenja i pražnjenja u odnosu na starenje baterije koje dolazi s protokom vremena. Naime, poznato je da baterije koje godinama stoje u ladici neće raditi tako dobro kao kad ste ih kupili, ako će uopće raditi. Ciklusno starenje puno je važnije od starenja izazvanog vremenom kod autobusa i dostavnih vozila koja su gotovo uvijek u upotrebi ili se pune. Kod vozila koja se najčešće koriste za odlazak na posao, razvažanje djece i odlazak u trgovinu, ali se često ne koriste niti se pune, vrijeme postaje glavni uzrok starenja.

Kod automobila se ne koriste prečesto niti se svako malo pune, vrijeme postaje glavni uzrok starenja 📷 Freepik
Kod automobila se ne koriste prečesto niti se svako malo pune, vrijeme postaje glavni uzrok starenja Freepik

Studija je otkrila i prosječnu brzinu pražnjenja testiranih baterija, a istraživači proizvođačima automobila preporučuju da iskoriste ove rezultate kako bi ažurirali svoje softvere za upravljanje EV baterijama i maksimalno povećali vijek trajanja baterija u stvarnim uvjetima.