Hrvatima se najviše kvare mobiteli i tableti, a najmanje kamere i mikrovalne pećnice

Hrvatska europarlamentarka Biljana Borzan predstavila je rezultate istraživanja o kvarenju elektroničkih uređaja, obavljenoga među hrvatskim građanima, u sklopu inicijative Pravo na popravak u EU

Sandro Vrbanus ponedjeljak, 31. siječnja 2022. u 11:41

U ožujku će u Europskom parlamentu biti predstavljen novi paket zakona kojima je cilj osigurati pravo na popravak elektroničkih uređaja. U skladu s tom inicijativom, hrvatska europarlamentarka Biljana Borzan predstavila je danas u Zagrebu rezultate svog najnovijeg istraživanja o kvarenju elektroničkih uređaja. Borzan je inače i glavna autorica Socijalista i demokrata za rezoluciju Europskog parlamenta o pravu na popravak.

Popravak je neisplativ

Istraživanje je pokazalo kako se građanima najviše kvare mobiteli i tableti. Slijede ih printeri, sušilice rublja, perilice za rublje i laptopi. Ispitanici su se najmanje žalili na trajnost digitalnih kamera i mikrovalnih pećnica.

U slučaju kvara, čak 81% građana je kupilo novi uređaj jer je popravak starog bio neisplativ – što zbog nedostupnosti nacrta, rezervnih dijelova ili servisa. U skladu s time ide i rezultat dobiven istraživanjem, prema kojem 90% građana smatra kako su rezervni dijelovi preskupi u odnosu na cijenu novog uređaja.

Ne vjeruje se institucijama

Kao posebno zabrinjavajuća ističe se činjenica da četvrtina građana kupi neispravan uređaj, ali njihova žalba nije uvažena. U slučaju reklamacije izjavili su kako najviše vjeruju potrošačkim udrugama. Osim njima, ispitanici su odgovorili i kako donekle vjeruju trgovcima, proizvođačima, ovlaštenim servisima i prijateljima – dok daleko najmanje povjerenja imaju u državne institucije.

"Čak 94 posto građana smatra kako bi uređaji trebali trajati dulje te su im trajnost i dostupnost popravka najvažniji faktori pri kupovini. Upravo zato sam jedna od autorica rezolucije o pravu na popravak koja među ostalim poziva i na uvođenje nove oznake popravljivosti. Na svakom uređaju treba biti označeno koliko je očekivano vrijeme trajanja, kakva je dostupnost i cijena rezervnih dijelova i servisa. S tim se slaže čak 78 posto naših građana", poručila je Borzan.

Istraživanje je provedeno na uzorku od 800 ispitanika, nacionalno reprezentativnom prema spolu, dobi i regiji. Obavljeno je putem internetskih upitnika u studenome 2021. godine.