Nova molekula za manja, brža i energetski učinkovitija računala

Jednostavna molekula, složena od 77 atoma, štedi energiju i gradi novu vrstu računalne arhitekture koja bi se mogla koristiti u mnogim područjima, od donošenja financijskih odluka do bioinformatike

Mladen Smrekar ponedjeljak, 6. rujna 2021. u 13:32

Istraživači s Instituta Bernal Sveučilišta u Limericku (UL), razvili su novu metalno-organsku molekulu koja bi mogla dodatno povećati ultra brzo donošenje odluka u računalima. Ovo otkriće štedi energiju i stvara novu vrstu računalne arhitekture, što bi se moglo iskoristiti u brojnim područjima, od donošenja financijskih odluka do bioinformatike.

Samo 77 atoma

Jednostavna molekula, složena od samo 77 atoma, djeluje kao "novi temeljni element elektroničkog kruga u kojem je kompleksna logika kodirana u svojstvima materijala nanorazmjera". Novi tip računalne arhitekture, inspiriran mozgom, nastao je optimiziranjem električnih svojstava mekih kristala, a otkriće je objavljeno u časopisu Nature.

Jednostavna molekula složena je od samo 77 atoma

Damien Thompson, profesor fizike na UL-u, došao je do otkrića koristeći najsuvremenije računalne simulacije izvedene na superračunalu u irskom Centru za vrhunsko računarstvo (ICHEC). U eksperimentima se pokazalo kako nova molekula koristi prirodnu asimetriju u svojim metal-organskim vezama za prebacivanje između različitih stanja, što joj pak omogućuje ultra brzo donošenje odluka.

"Sve se odvija na jednom mjestu, tako da nema potrebe stalno očitavati ili premještati informacije", objašnjava Thompson. Time se uklanja "von Neumannovo usko grlo", problem koji od samih početka razvoja računarstva koči razvoj tehnologija. Novi molekularni sklop znači da računalna procesorska jedinica više ne mora dohvaćati podatke za svaku operaciju koju izvršava, što pak značajno štedi vrijeme i troškove energije.

Značajke računalnog mozga

"Oduševljeni smo mogućnostima jer uređaji pokazuju sve značajke računalnog mozga. Prvo, veliki broj sićušnih, identičnih molekularnih procesora umrežen je i radi paralelno. Što je još važnije, ti su procesori redundantni i rekonfigurabilni, što znači da uređaj može riješiti probleme čak i ako pojedinačne komponente ne rade uvijek savršeno ili svaki put na potpuno isti način", objašnjava Thompson.

Metalno-organske molekule sintetizirali su suradnici Indijskog udruženja za uzgoj znanosti (IACS), a elemente sklopa testirali su na Nacionalnom sveučilištu Singapura, u HP-ovom istraživačkom laboratoriju za umjetnu inteligenciju u Koloradu i na Teksaškom sveučilištu A&M.

Irski istraživači vjeruju kako bi se zahvaljujući novim elementima sklopa ubuduće mogla izrađivati manja, brža i energetski učinkovitija računala koja bi primjenu našla u edge computingu, internetu stvari i aplikacijama umjetne inteligencije.