Radosna glazba, najbolji lijek protiv mučnine izazvane VR naglavnicima

Nerado koristite naglavnike za virtualnu stvarnost jer vam izazivaju mučninu? Rješenje za ovaj problem, čini se, ne može biti jednostavnije

Mladen Smrekar nedjelja, 9. lipnja 2024. u 14:05
Glazba značajno smanjuje intenzitet simptoma povezanih s mučninom, ali sve pjesme pritom nisu jednako učinkovite 📷 freepik
Glazba značajno smanjuje intenzitet simptoma povezanih s mučninom, ali sve pjesme pritom nisu jednako učinkovite freepik

Zvuči prejednostavno da bi bilo istinito, ali čini se da doista djeluje: osjećate li mučninu zbog naglavnika pustite si radosnu ili umirujuću glazbu i bit će vam bolje. I doista, studija koju je provelo Sveučilište u Edinburghu u suradnji sa Sveučilištem u Rennesu pokazuje da bi ova praksa mogla biti dosad najmoćniji lijek za uživanje u VR iskustvu bez popratne kolekcije iscrpljujućih učinaka koje VR slušalice žale se korisnici.

Vergencija i akomodacija

Poznato je da korisnici VR-a često prijavljuje migrene, mučninu i tjeskobu, koji se vode pod zakjedničkim nazivnikom kibernetičke bolesti, i to već nakon samo tjedan dana uronjenosti u metaverzum. Stručnjaci kažu da se to događa jer se korisnici fokusiraju na objekte koji izgledaju daleko, ali su zapravo udaljeni samo nekoliko centimetara.

Ukupni intenzitet kibernetičke bolesti i mučnine prema vrsti glazbe 📷 The University of Edinburgh
Ukupni intenzitet kibernetičke bolesti i mučnine prema vrsti glazbe The University of Edinburgh

Stručno, riječ je o neskladu vergencije i akomodacije (VAC), vizualnom fenomenu koji se javlja kad mozak prima neusklađene signale istodobnih pokreta oba oka u različitim smjerovima. Učinci ovog fenomena dovoljno su ozbiljni da su korisnici Appleovog Vision Pro naglavnika često vraćali uređaj u trgovine u prvim tjednima nakon kupnje.

Glazba za svačije uši

Mučnina nalik morskoj bolesti, kinetozi, jedan od čestih alergijskih odgovora na korištenje VR uređaja, povezana je s temeljnom prekidom veze između unutarnjeg uha i očiju korisnika. Oči vide kretanje, ali uši ne osjećaju da se to događa, što dovodi do duboke dezorijentacije koja pak izaziva ove neželjene simptome. Prošle godine širom svijeta prodano je 10 milijuna naglavnika, no pokazalo se da su ovi neželjeni simptomi glavna kočnica bržoj ekspanziji virtualne stvarnosti.

Čini se da rješenje, ma koliko se činilo neobičnim i neuvjerljivim, doista postoji. Do tog su zaključka naime došli škotski i francuski istraživači koji su odlučili provjeriti može li glazba smanjiti mučninu koja se kod nekih korisnika javlja prilikom virtualne vožnje toboganom.

Izbor pjesama

U glavnom eksperimentu istraživači su testirali vještine pamćenja, brzinu čitanja i vrijeme reakcije 39 muškaraca i žena starih između 22 i 36 godina, a potom su ih uz pomoć naglavnika uveli u virtualni tematski parka Six Flags. Svi sudionici eksperimenta prošli su tri vožnje VR rollercoasterom koje su u njima trebale izazvati kibernetičku bolest. Dvije vožnje uključivale su glazbu, od rasponu od "radosnih" do "smirujućih" kao što je na primjer "Mellow Sky" Raya Amira, a redoslijed vožnji odabran je nasumično. 

Muškarci manje obolijevaju, ali samo zato što više njih ima više iskustva u igrama. Žene i muškarci koji su proveli jednaku količinu vremena igrajući videoigre pokazivali su uglavnom isti intenzitet kibernetičke bolesti 📷 The University od Edinburgh
Muškarci manje obolijevaju, ali samo zato što više njih ima više iskustva u igrama. Žene i muškarci koji su proveli jednaku količinu vremena igrajući videoigre pokazivali su uglavnom isti intenzitet kibernetičke bolesti The University od Edinburgh

Istraživači su otkrili da glazba značajno smanjuje intenzitet simptoma povezanih s mučninom, ali da sve pjesme pritom nisu jednako učinkovite. Najboljom se pritom pokazala instrumentalna verzija "Good Times" od grupe Chic koja je uspjela najviše smanjiti sveukupni intenzitet kibernetičke bolesti.

Primjeri ubrzanja u VR 📷 The University of Edinburgh
Primjeri ubrzanja u VR The University of Edinburgh

Intenzitet kibernetičke bolesti može se naime mjeriti rezultatima testa verbalne radne memorije, veličine zjenica, vremena reakcije i brzine čitanja, a sve je to bilo primjetno smanjeno uz taktove "Good Timesa". Dakle, disco, čini se, ipak ima smisla.