Amazon bi preuzeo proizvođača robotskih usisavača iRobot, EU se tome protivi

Dogovor od ljeta prošle godine, o prodaji vlasnika popularne marke Roomba Amazonu, još uvijek nije proveden, a kako se čini, neće ni biti najmanje još tri mjeseca

Sandro Vrbanus srijeda, 29. studenog 2023. u 11:28

U ljeto 2022. godine Amazon i iRobot postigli su dogovor o preuzimanju. Najveća internetska trgovina i jedna od najvećih tehnoloških kompanija svijeta, Amazon, tada je pristala platiti oko 1,7 milijardi američkih dolara za preuzimanje američke kompanije iRobot, vlasnika popularne marke robotskih usisavača Roomba. Tada je akvizicija bila samo dogovorena, a kako bi se provela, morali su je potvrditi dioničari iRobota te nadležni regulatori.

Utjecaj na konkurenciju

Kao što možete pretpostaviti, na ovom potonjem je i zapelo. O svojoj namjeri akvizicije Amazon je izvijestio Europsku komisiju početkom lipnja ove godine, a oni su u srpnju otvorili istragu, želeći ispitati ima li pripajanje iRobota Amazonu negativan utjecaj na tržište i konkurenciju na području Europske unije. Ovoga tjedna Komisija je poslala Amazonu svoj preliminarni pravorijek, u kojem se navodi da bi predloženo preuzimanje moglo imati loše posljedice po konkurente.

Komisija pojašnjava da Amazon drži veliku internetsku trgovinu, na kojoj je i posrednik i trgovac. U toj se trgovini nude robotski usisavači brojnih marki, pa bi prelaskom iRobota u Amazonovo vlasništvo ta marka mogla imati povlašteni položaj. Takav bi potez, kažu, mogao ograničiti konkurenciju na tržištu robotskih usisavača, što predstavnike Komisije zabrinjava. Amazon bi time imao motiv za ometanje konkurenata u procesu poštene tržišne utakmice.

Amazon bi mogao svoj iRobot staviti u povlašten položaj izbacivanjem konkurenata iz ponude, smanjenjem njihovog dosega i vidljivosti na online tržnici, ograničavanjem pristupa raznim prodajnim alatima i preporukama za daljnju kupnju ili pak cjenovnim manipulacijama. Njihova online trgovina posebno je značajna kad je riječ o tržištu robotskih usisavača u Francuskoj, Italiji, Njemačkoj i Španjolskoj, pa se EK fokusira na dobrobit tamošnjih potrošača.

Nakon preliminarne istrage, Amazonu su sada poslani službeni prigovori. Američki tehnološki div sada se mora očitovati oko pitanja Komisije, a može zatražiti i saslušanje. Proces bi trebao biti okončan donošenjem završne odluke najkasnije do 14. veljače sljedeće godine.