Vestlyd V12C - Trese, lupa, udara... svira!

Zvučnici nestandardnog koncepta mlade danske kompanije Vestlyd proklamiraju se svojom krilaticom "live louder", no njihovi istinski dosezi ne staju isključivo u okvirima tog faktora

Vedran Vukašinović subota, 30. rujna 2023. u 06:00
Zvučnici Vestlyd V12C impozantne su pojave, stilski riješeni tako da ga možemo nazvati retro profesionalnim
Zvučnici Vestlyd V12C impozantne su pojave, stilski riješeni tako da ga možemo nazvati retro profesionalnim
Specifikacije
Tip Pasivni bas-refleksni dvosustavski koaksijalni zvučnici
Frekvencijski odziv 39-22.000 Hz
Nazivna impedancija 4 Ω
Osjetljivost 93 dB (2,83 V/1 m)
Zvučničke jedinice 12" feritni dubokotonac s papirnatom membranom, 1" laminirani titanijski kompresijski visokotonac
Terminali "Banana" + Neutrik
Dimenzije (s nožicama) 622 x 392 x 367 mm
Masa 24 kg (po zvučniku)
Jamstvo 2 godine
Dojam Potpuno netipični zvučnici velikog zvuka, koji zaslužuju apsolutnu preporuku svakome tko ih može adekvatno smjestiti

Iz zemlje čajnih kolačića i hi-fi opreme, stižu nam novosti. Tvrtka Vestlyd utemeljena je praktički jučer, odnosno 2021. godine, no zahvaljujući jasnom konceptu, u rekordnom se roku pozicionirala na tržištu. To je u prvom redu posljedica odluke o cjenovnoj kategoriji u koju su smjestili njihova, zasad, dva proizvoda.

Naime, svake godine svjedočimo pojavi novih audiobrendova na svjetskoj sceni, nekih koji donose nove tehnološke koncepte, a nekih koji donose nove dizajnerske koncepte – ili, što je u posljednje vrijeme postao trend, rekreiraju klasične, vintage linije hi-fi komponenti. Najuspješniji od njih uspijevaju realizirati oba faktora, bilo da je riječ o opremi modernog, bilo retro izgleda. No u najvećem broju slučajeva radi se o opremi pozamašnih cijena, što je posljedica načina i procesa proizvodnje, koji su uopće prispodobivi u kontekstu prilično specijalizirane, "nišne" industrije, kao što je to industrija kućne audioopreme. Vrlo su rijetki slučajevi u kojima dolazi do pojave nove marke na tržištu, čiji proizvodi nose autentični hi-fi genom, a cijenom su pristupačni širim društvenim slojevima.

Sukladno impresivnom vizualnom dojmu, uočljivi detalji, kao što su iznimno masivne stranice zvučnika, izrađene od 3 cm debelog MDF-a, ukazuju na pažnju posvećenu kvaliteti izrade kabineta
Sukladno impresivnom vizualnom dojmu, uočljivi detalji, kao što su iznimno masivne stranice zvučnika, izrađene od 3 cm debelog MDF-a, ukazuju na pažnju posvećenu kvaliteti izrade kabineta

Kako stvari stoje, baš o tome se radi u slučaju navedene kompanije, sudeći prema iskustvu provedenom s njihovim manjim modelom u hijerarhiji, zvučnicima oznake Vestlyd V12C. To je očito bilo moguće u najvećoj mjeri stoga što je tvrtka Vestlyd jedna od onih iz naručja matične tvrtke HiFi Klubben, kojoj, primjerice, pripada i već dobro nam poznata marka Argon Audio.

Snažna financijska potpora omogućila je skupini – očito – entuzijasta da realiziraju svoju viziju vrlo specifičnog proizvoda, koji je u skladu s filozofijom krovnog managementa o "audioopremi pristupačnoj svima", usmjeren upravo tamo gdje takve vrste opreme, zbog gore navedenih, "nišnih" razloga, poprilično nedostaje, odnosno u rangu pristupačnih cijena. Takva filozofija i pristup, prema svemu sudeći, urodili su plodom, jer je praktički potpuno nepoznata tvrtka u relativno kratko vrijeme stekla određenu mjeru pojavnosti na tržištu. A to je samo za sebe, popriličan uspjeh.

Zamišljen kao eksponat u prostorima uređenim u industrijskom stilu, Vestlyd V12C standardno dolazi u finišu crne sintetičke kože
Zamišljen kao eksponat u prostorima uređenim u industrijskom stilu, Vestlyd V12C standardno dolazi u finišu crne sintetičke kože

Oblikovanje zvučne kutije drugačijeg izgleda u odnosu na višedesetljetne trendove, kakvi su prisutni na tržištu, generalno, ne bi dalo nikakve posebne razloge da se pozornost skrene upravo na takav proizvod, kad iza tog obličja ne bi stajali faktori i činjenice koji ukazuju da upravo takva vrsta koncepta ne nudi određene komparativne prednosti u odnosu na mainstream. Vestlydov tim tvrdi da je svojim proizvodima ostvario upravo te ključne faktore, za pristupačnu cijenu usto, što ih je i dovelo do takve vrste medijskog i tržišnog proboja, kakvoj svjedočimo.

No, kako bismo se u potpunosti uvjerili u sve te tvrdnje i okolnosti, potrebno je da ih, jasno, korištenjem uređaja i sami provjerimo. Danas ćemo, za vas, to i učiniti.

Pokućni divovi

Nema drugog načina da se započne elaboracija o primjerku kućne zabavne elektronike takvih dimenzija, a da se ne ostane osupnut i zatečen njegovom fizičkom pojavom. To se odnosi i na model koji danas recenziramo, a u još većoj mjeri na jači model u hijerarhiji, model Vestlyd V15C. Vestlyd V12C, za današnje su pojmove ogromne zvučničke kutije, nominalno predviđene da stoje na niskim stalcima, kao što su to ovom modelu pripadajuće konstrukcije pod nazivom V12C Stand. Ako se kupac zbog nekih razloga ne odluči na tu (idealnu, vidjet ćemo poslije) konfiguraciju, zvučnici V12C opremljeni su i fiksiranim, masivnim nogicama od tvrde gume, očito dizajniranim da izdrže desetljeća korištenja. Stoga postoji i mogućnost da se ti zvučnici stave direktno na pod, ili na neku nižu policu.

Govorimo, dakle, o kutijama dimenzija 622 x 392 x 367 milimetara, izrađenim od debelih komada MDF-a (prednja ploča debljine je 30 mm), ukupne mase od 25 kilograma po primjerku. Kutije su konstruirane s čvrstim upornim elementima u vodoravnoj i okomitoj ravnini. Te pregrade dizajnirane su tako da pojačaju, u prvom redu lateralnu, krutost kućišta, eliminirajući na najmanju moguću razinu potencijal za rezonancije kućišta.

U principu, možemo reći da je kućište u potpunosti akustički umrtvljeno, što bi bilo hvalevrijedno postignuće i za kutije mnogo manjih dimenzija (kod kojih je tako nešto lakše postići), ali i onih veće cijene. Takav zaključak izrazito je bitan za svaku zvučnu konstrukciju, čak i prije negoli prijeđemo na uvid u dinamičke jedinice koje su smještene u nju.

U duhu proklamiranog "profi" dizajna, Vestlyd je uobičajenim "banana" konektorima za kabel priložio i sekundarni terminal prema standardu Neutrik, tzv. Speakon
U duhu proklamiranog "profi" dizajna, Vestlyd je uobičajenim "banana" konektorima za kabel priložio i sekundarni terminal prema standardu Neutrik, tzv. Speakon

Ne smije se zaboraviti niti vizualni dojam koje one ostavljaju, do kojeg ćemo u potpunosti doći kada proanaliziramo i ostatak elemenata koji sačinjavaju Vestlyd V12C. No, recimo samo da čak i s priloženim akustičkim mrežicama, stavljenima na kutije tih dimenzija, u crnom finišu (nije lak niti furnir, nego sintetska koža) kakav nam je isporučen na test, te kutije jednostavno dominiraju prostorom u koji su smještene, barem kada govorimo o uobičajenim prostorima u kojima ljudi obitavaju.

Jasno je da će to za određen broj potencijalnih kupaca predstavljati nepremostiv problem, no s druge strane, određenom broju interesenata koji nemaju problema sa smještajnim kapacitetima ili obiteljskim potrebama, a posjeduju afinitet prema modernim ili industrijski uređenim interijerima, takva grandiozna pojavnost zvučnih kutija predstavljat će neodoljivo iskušenje.

Kad se skinu mrežice, neobično oblikovani bas-refleks otvori – dva horizontalno izdužena, ovalna primjerka, s pregradom po sredini, samo pojačavaju dojam začudnosti, jer takva vrsta otvora uistinu se rijetko viđa. No, objektivno, riječ je o funkcionalnim, proračunatim elementima zvučnika, koji takvi kakvi jesu, samo pridonose njihovom karakteru. Za pun dojam, dodajmo tome još i metalnu pločicu s oznakom zvučnika, smještenu iznad bas-refleks otvora, a ispod zvučničke jedinice, dizajniranu kao mješanac reklame za festival Woodstock i specifikacije nekakve vojne radiostanice iz hladnoratovskog razdoblja. Savršeno, reći ćemo, unatoč tome što smo svjesni koliko ta izjava može biti kontroverzna.

Šlag na tortu predstavlja pogled na kompletan zvučnik, nakon skidanja zaštitne mrežice – koaksijalni driver mamutskih dimenzija, s uglačanom aluminijskom "trubicom" kompresijskog visokotonca, toliko je vizualno snažan da možemo zamisliti "inicirane" kako uživaju u samom pogledu na tako moćnu zvučničku jedinicu.

Sa stražnje strane zvučnika nalaze se isključivo zvučnički terminali. Iznenađenje predstavlja činjenica da Vestlyd nudi dva paralelna načina priključka – uz uobičajene "banana" priključke, vrlo čvrste i robusne izvedbe, nalazi se i dodatni priključak prema Neutrik standardnu, tzv. Speakon priključak, koji se češće koristi u profesionalnim vodama.

Kako zvučnik, po svoj prilici intencionalno, odiše dojmom profesionalnog uređaja (na stranu što ga je bez problema moguće i koristiti tako – vidi dalje tekst), moglo bi se pomisliti da je riječ o nekoj vrsti marketinškog poteza, odigranog u stilu "pokrivanja" što šireg profila potencijalnih kupaca. U tome, bez svake sumnje, ima istine, no postoji i manje poznata činjenica da su, generalno, standardne priključne točke kućnih audiouređaja, kao što su RCA priključci ili "banane", zbog ovih ili onih razloga, postale standardne, unatoč tome što su električki inferiornije nekim drugim standardima priključaka. Tako je taj priključak Speakon, realno, izrazito vrijedan dodatak, koji će vlasnici pojedinih vrlo ozbiljno projektiranih pojačala (Benchmark, primjerice) zdušno pozdraviti.

Vestlyd nudi i verziju zvučnika finiširanu u hrastovom furniru, koja opet, sama za sebe, predstavlja posebnu stilsku senzaciju, izrazito sukladnu onoj populaciji koja preferira pravi ili "moderni" vintage izričaj svojih elektroničkih komponenti.

Pripadajući stalci, pod nazivom V12C Stand, upravo su esencijalni dio Vestlydova koncepta vrhunske reprodukcije
Pripadajući stalci, pod nazivom V12C Stand, upravo su esencijalni dio Vestlydova koncepta vrhunske reprodukcije

Proračunato superioran

Svi Vestlydovi elementi – od zavojnice do konusa – povezani su u zajednički organizam prije ijednog sklopljenog, probnog primjerka. Vestlyd se pri razvoju koristio FEA (Finite Element Analysis) sustavom simulacije. Naravno, pritom Vestlydovi inženjeri nisu samo upisali u njega "želimo glasni, dobar zvuk" (no tko zna, možda se uskoro takvo nešto i dogodi). Kako bi dobili rezultat kakav su dobili, bilo je potrebno da definiraju ključna područja koja će karakterizirati gotov proizvod, a oni su ih definirali ovako: ravnomjerna disperzija, visoki SPL i niska distorzija.

Započnimo od posljednja dva faktora – visoki SPL i niska distorzija, već na prvu potencirani su i podatkom o visokoj osjetljivosti zvučnika. Naime, Vestlyd navodi podatak o visokoj osjetljivosti svog zvučnika, koja mjeri 93 dB (2,83 V/1 m). Visoka osjetljivost zvučnika generalno je pomalo zanemarena kategorija, još od pojave prvih snažnijih solid-state pojačala, dakle, okvirno u vrijeme polaganog zalaska velikih zvučnih kutija, s velikim zvučničkim jedinicama. Objektivno, viša učinkovitost zvučničkih kutija, u svakom slučaju, pomiče granicu mogućnosti pojave distorzije u sfere potrebne snage pojačala koje u realnim, sobnim okolnostima, nisu više niti potrebne – s obzirom, dakle, na glasnoće koje je moguće postići na malim snagama. Stoga podatak o visokoj osjetljivosti zvučnika može biti samo komparativna prednost, a problem modernih kutija, manjih dimenzija i s manjim jedinicama, upravo je u tome što takve razine učinkovitosti (barem zasad) ne mogu postići.

Drugi ključni podatak je maksimalni sound pressure level (SPL), razina jakosti zvuka, koju je moguće postići bez kvarenja signala (distorzija). Zahvaljujući beskompromisnom inženjeringu Vestlydova tima, ta zvučnička jedinica, koju su specificirali i implementirali u Vestlydu V12C, može postići glasnoću od impresivnih 130 dB! Preporučujemo da to nikako ne isprobavate (uostalom, i sâm Vestlyd upozorava da tolika glasnoća može oštetiti sluh), no svakako je vrijedno saznanje da je granica "pucanja" zvučnika u realnim okolnostima toliko daleko, da se možete upustiti u kakvu god vrstu partyja želite. Objektivno, uz adekvatnu amplifikaciju, ti zvučnici u stanju su "razvaliti" prosječnu školsku dvoranu, a da ne trepnu.

Ostaje još ravnomjerna disperzija. Vestlydu je bilo posebno stalo da što više minimiziraju inherentnu manu koaksijalnog dizajna s visokotonskom "trubicom" – usku horizontalnu disperziju. U prijevodu, većina dosadašnjih konstrukcija slične ili iste vrste, prispodobu prostorne dimenzije ne uspijeva raširiti dalje od jedne, središnje točke između dva zvučnika – to je ono što zovemo "sweet spot". U Vestlydu tvrde da su njihovi zvučnici dizajnirani tako da imaju vrlo široku disperziju, odnosno kako su postigli savršeno vremensko usklađivanje i ravnomjerno širenje zvuka, čak i kad su u pitanju više i visoke frekvencije, kod kojih su navedeni efekti najizraženiji. Naravno, i tu, kao i sve ostale tvrdnje, u slušnom testu smo i provjerili.

Ovisno o preferiranom stilskom dojmu, kupac može izabrati i finiš u vrlo efektnom hrastovom furniru
Ovisno o preferiranom stilskom dojmu, kupac može izabrati i finiš u vrlo efektnom hrastovom furniru

Titan nježnog dodira

Kada govorimo o fizički neusporedivo manjim zvučnim kutijama od Vestlyda V12C, ne možemo precijeniti važnost adekvatnog smještaja u prostoru, što je upravo odlučujući faktor u ostvarenju dobrosvirajućeg audiosustava u vlastitom domu.

Iako se čini da je, zbog titanskih dimenzija, ovaj zvučnik već u startu ozbiljno hendikepiran u smislu polivalentnosti uklapanja u prosječan životni prostor, situacija i nije tako kritična. Dakako, najmanje sobe sigurno nisu pripadajući, kamoli optimalan prostor za te danske velikane, no ako je potencijalni vlasnik ekipiran s nekakvih dvadesetak kvadrata prostora, u koji bi želio smjestiti audiosustav, problemi ne bi trebali biti tako nepremostivi.

Naime, s obzirom na inherentnu konstrukciju, Vestlyd V12C može ići i na nekakvih tridesetak centimetara od stražnjeg zida, a da pritom nužno ne proizvodi artefakte u vidu angažmana kompletne sobe da svira zajedno s njime. Puno kritičniji glede tog pitanja je smještaj u kut sobe, pa svakako preporučujemo da tako nešto izbjegnete u najvećoj mogućoj mjeri. Ako pronađete pravu vrstu smještaja za Vestlyd, bez pogovora dobit ćete čist i nezamućen zvuk u svim registrima, osim ako, naravno, pretjerate s glasnoćom – što je svakako moguće, no opet, pitanje je namjeravane uporabe. Primjerice, ako je riječ o nekom tulumu, preciznost zvuka vjerojatno i neće više biti toliko važna. Bez obzira na deklarirani frekvencijski raspon, koji počinje od 39 Hz (specificirano na -6 dB, doduše), vjerojatno zahvaljujući i papirnom ustroju te visokoj osjetljivosti drivera, duboke će frekvencije biti iznimno kontrolirane, čak i na najnižim isporučenim snagama pojačala. Naravno, jednom kad glasnoća uđe u modalitet sobe, bijega od tutnjave neće biti, no to će ionako najviše ovisiti o konkretnoj sobi, odnosno o frekvenciji i glasnoći koju pojedini prostor može podnijeti bez artefakata.

Druga krucijalna zadanost jest smještaj na predviđene stalke. Bez obzira na to što ti zvučnici mogu stajati na podu, na taj se način neće moći postići adekvatna usmjerenost prema uhu slušatelja, osim ako i inače ne sjedite na podu. Ako, pak, pokušate zvučnike smjestiti na komodu, pa bila ona i niska, vrlo ćete vjerojatno (zbog dimenzija zvučnika) ponovno promašiti tu nužnu razinu, a vjerojatno i prouzročiti neželjene vibracije namještaja. Vestlydovi namjenski stalci idealni su na više načina – s obzirom na to da imaju lagani nagib prema natrag, pouzdano će usmjeriti signal iz visokotonca na pravi način, a svojom nevelikom visinom, učinit će da se te grdosije puno lakše uklope u prosječnu sobu, u odnosu na bilo koje, pa čak i malo više, druge stalke.

Moramo se, na početku tematiziranja soničnih dosega, osvrnuti na jednu od karakteristika koju Vestlyd ističe, a to je široka disperzija njihovih zvučnika. Možemo reći da ti zvučnici ipak nisu u stanju izvesti ono što mogu njihova manja i uža braća (i bez usmjerenog visokotonca, dakle). Stereo slika bit će ipak ograničena širinom razmještaja zvučnika po horizontalnoj osi, a ne izvan tih granica, što je jednostavno posljedica koncepcije zvučnika. No, smatramo kako tu nikako nije riječ o bilo kakvom ograničavajućem faktoru, barem dok – isto kao i u prethodnom slučaju – govorimo o kućnom slušanju glazbe, a ne o nekom partyju. Kako bismo ipak dali za pravo Vestlydovom timu, kao vlasnici zvučnika istovjetne koncepcije starijeg dizajna, možemo reći da je Vestlydova disperzija ipak nešto šira od očekivane, tj. sweet spot ipak nije "začavlan" na jednog slušatelja.

Kada govorimo o sljubljivanju s amplifikacijom, visoka osjetljivost Vestlyda dolazi u prvi plan. Prilikom testiranja, koristili smo kvalitetni pojačivač u solid-state ustroju, s pedesetak vata nepatvorene snage. Ne treba ni reći da je on kontrolirao membrane V12C kao od šale, pa u tom smislu potencijalni vlasnik neće imati puno brige oko adekvatnog sparivanja s pojačalom. Naravno, sveukupni sonični rezultati pratit će skalu kvalitete tog sklopa.

Prava epifanija dogodila se kada smo na Vestlyde spojili trovatno cijevno pojačalo u SET ustroju, skromnog kineskog porijekla, preko pretpojačala temeljenog na PGA čipu. Koliko god kontroverzija izaziva uopće postojanje te arhaične niše u današnje vrijeme (da ne spominjemo kult koji se stvorio oko nje), činjenica jest da cijevna tehnologija posjeduje karakterističan zvuk (koji jest distorzija, zapravo) koji u ključnom srednjetonskom spektru izrazito godi ljudskom uhu, odnosno sluhu. Kad se takvo nešto onda spoji sa zvučnicima koji podržavaju njihove kvalitete, a apstrahiraju nedostatke (kao što je kontrola donjih razina spektra), svjedočimo nesvakidašnjem iskustvu, u kojem su vokali i drveni instrumenti nestvarno, prekrasno tjelesni, u prostoru baš ispred nas. Pritom smo bez problema uspjeli postići visoku razinu glasnoće, optimalnu za prostor baš nešto iznad 20 kvadrata, čvrst i definiran bas, te prekrasno homogen spektar, sve do ruba čujnih frekvencija. Problem bi eventualno nastao kod sadržaja s velikom dinamikom, ali to opet znači da praktički svaki, kvalitetno ustrojeni amplifikacijski sustav neegzotične koncepcije (mislimo na više od 3 W po kanalu), kakav se može naći na tržištu, apsolutno može udovoljiti gotovo svim potrebama pri korištenju ovih velikana.

Izvedba u furniru vizualno će se izvrsno slagati s komponentama u vintage stilu, ili s autentičnim vintage uređajima
Izvedba u furniru vizualno će se izvrsno slagati s komponentama u vintage stilu, ili s autentičnim vintage uređajima
Koaksijalne zvučničke jedinice, kojima su opremljene Vestlydove zvučničke kutije, srce su, ne samo njihove tehnologije, nego i konceptualne filozofije
Koaksijalne zvučničke jedinice, kojima su opremljene Vestlydove zvučničke kutije, srce su, ne samo njihove tehnologije, nego i konceptualne filozofije

Iz Valhale, u vaš dom

Ovdje jednostavno nema prostora da bi se opisale sve te senzacije koje se mogu doživjeti od jednog tako ustrojenog audiosustava. Snimka skladbe "Fever" jazz pjevačice Peggy Lee, natjerala nas je da poslušamo sve skladbe s uspravnim basom kojih smo se mogli sjetiti, a "Yellow Moon" s istoimenog albuma Neville Brothersa priuštio nam je užitak u zvuku Hammond orgulja, kakav se inače može čuti samo uživo.

Vestlyd je očekivano, jasno, odrješito i nevjerojatno autoritativno, odsvirao sve dubokotonske sekvence, ali je, s druge strane, podržao i sve suptilnosti koje pojedine skladbe nude, od akustične gitare do flaute. Usprkos svojoj pojavnosti razglasnih zvučnika, pravo je zadovoljstvo zaključiti da su Vestlyd V12C nepatvoreni hi-fi zvučnici, koji sudjeluju u reprodukciji glazbenog tkiva u organskoj formi, i tako omogućuju istinsko uživanje u glazbi. A to je upravo ono što svaki glazboljubac traži.

Na kraju, s obzirom na one karakteristike koje nisu često prispodobive kućnim audiosustavima, a Vestlyd ih rado ističe, morali smo isprobati i otkriti o čemu se tu radi. Riječ je, naravno, o njihovom sloganu "live louder", a u takvom slučaju nema boljeg ispita od reprodukcije pjesme vjerojatno najarhetipskije rock'n'roll postave u dosadašnjoj povijesti. "(We are) the Road Crew", s albuma "Ace of Spades", grupe Motörhead, obrušio se na nas takvom silinom i žestinom, da smo imali osjećaj da nas pritom Lemmy, Philthy i Fast Eddie sa smiješkom gledaju negdje s obronaka Valhale. U tom smo se slučaju, ipak, zbog Lemmyjevih otvorenih bas-akorda, od kojih se i puno snažnija pojačala znoje, morali poslužiti uslugama gore spomenutog SS pojačala.

Vestlyd V12C potpuno je izvanserijski zvučnik, od koncepta, do krajnjih rezultata. S obzirom na izvanredno pristupačnu cijenu, za takvu vrstu koncepcije i veličine, zapravo bi trebali zaslužiti epitet "Best Buy", što oni uistinu i jesu, ali – isključivo za vlasnike dovoljno velikih soba.

No, kako smo svjesni da "najbolja kupnja" ipak ne bi smjela biti partikularna, svesrdno i bez imalo zadrške, dodijelit ćemo im prvu sljedeću, više nego zasluženu, oznaku "Bug preporuke".

Vestlyd V12C

  • Nenadmašno veliki zvuk
  • Izvrsna kontrola donjih frekvencija, unatoč masivnom driveru
  • Čist, a nenametljiv srednji i visoki spektar
  • Visoka osjetljivost
  • Izvrsna vrijednost za novac za one s velikim sobama
  • Zbog masivnog volumena, ipak nije za (pre)male prostore
Cijena 1.298 eura Prikaži sve cijene Ustupio: Sonus Art
Bug 371 listopad 2023.