Lopta ovog nogometnog prvenstva i u zračnom tunelu pokazala se kao najbolja do sada

Adidas je za ovogodišnje SP izradio tehnički vrlo naprednu loptu, sa senzorima za precizno bilježenje njezinog kretanja, ali i s inovacijama u području aerodinamike, čime se igra podiže na novu razinu

Sandro Vrbanus nedjelja, 27. studenog 2022. u 11:40

Nogometna igra postaje sve brža, pa samim time preciznost i stabilnost leta lopte postaju kritično važnima. Ovu činjenicu u obzir su uzeli stručnjaci iz Adidasa kada su razvijali novu loptu za aktualno Svjetsko prvenstvo. Prilikom predstavljanja lopte Al Rihla (arapski: putovanje) naglasili su da joj novi dizajn vanjštine omogućava zadržavanje značajno viših brzina dok putuje kroz zrak. "Za najveću svjetsku sportsku pozornicu, zadali smo si nemoguće napraviti mogućim, pa smo kroz radikalne inovacije stvorili najbržu i najprecizniju loptu u povijesti svjetskih prvenstava", poručili su tada njezini proizvođači.

Prvenstvo je započelo, na loptu za sada nije bilo prigovora od strane nogometaša, a jedan je znanstvenik u zračnom tunelu pokazao da su Adidasove tvrdnje u skladu sa stvarnošću. On je John Eric Goff, profesor fizike na američkom sveučilištu Lynchburg, a za portal The Conversation napisao je i detaljnu analizu ponašanja lopte Al Rihla u zraku.

Aerodinamika lopte

Kvalitetan let lopte zrakom jedna je od najvažnijih njezinih karakteristika. Goff je u zračnom tunelu zorno pokazao kako se pri niskim brzinama oko nje zrak kreće laminarno, a pri većim brzinama turbulentno. Podaci pokazuju da je koeficijent aerodinamičkog otpora za nogometnu loptu oko 2,5 puta veći kada se nalazi u laminarnom, nego kada je u turbulentnom protoku zraka. Iz tog razloga poželjno je stvoriti vrtloge oko nje (poznato je da su loptice za golf upravo zbog toga prekrivene udubinama), što je Adidas ovdje i učinio.

Laminarni i turbulentni protok zraka oko lopte 📷 John Eric Goff
Laminarni i turbulentni protok zraka oko lopte John Eric Goff

Ključna karakteristika lopte jest brzina pri kojoj zrak oko nje prelazi iz turbulentnog u laminarno strujanje, jer tada lopta počinje drastično usporavati. Laminarni protok zraka, dakle, poželjno je dobiti na što nižoj brzini.

Bolje i lošije verzije

Goff je, osim aktualne Al Rihle, testirao i lopte s proteklih triju Svjetskih prvenstava: Jabulani iz 2010., Brazucu iz 2014. te Telstar 18 iz 2018. godine. Sve one načinjene su od manjeg broja panela spajanih lijepljenjem, a ne šivanjem, i imaju određenu teksturu na "koži". No, razlike su itekako vidljive kad je riječ o obliku panela i samoj strukturi, što određuje i kako se lopta ponaša u letu.

Na SP-u 2010. nogometaši su se dosta često žalili na ponašanje Jabulanija, lelujanje u zraku i čudno usporavanje. Prošla dva prvenstva takvih kritika nije bilo, a nema ih ni ove godine. Sve to sada je dobilo i empirijsku znanstvenu potvrdu. Pokazalo se da profesionalni igrači i vratari, koji cijeli život igraju s loptama, ipak znaju što govore.

Jabulani: vanjština lopte bila je preglatka, što se pokazalo lošim
Jabulani: vanjština lopte bila je preglatka, što se pokazalo lošim

Testiranje u zračnom tunelu izrodilo je vrlo konkretne podatke. Većina novih lopti tranziciju između laminarnog i turbulentnog protoka zraka prolazila je pri brzini od oko 58 km/h. Jabulani je, kao što se dobro vidi na priloženom grafikonu, značajno izvan toga, s izuzetno visokom brzinom pri kojoj se to događa, od čak 82 km/h.

Nova Al Rihla ima slične karakteristike kao dvije prethodne lopte, što znači da igrači ne bi trebali biti iznenađeni njezinim ponašanjem. Na grafikonu njezina linija leži na suprotnoj strani od problematičnog Jabulanija: ova lopta je brža i pokazuje se da je tekstura površine dobro pogođena sa stajališta aerodinamike. Drugim riječima, trenutačno gledamo nogomet igran najboljom loptom u povijesti.