Propalo nekoliko eksperimenata sa solarnim cestama

Ionako diskutabilno izvediva ideja postavljanja fotonaponskih panela na ceste pokazala se prilično lošom u testnim projektima u Kini, Francuskoj i Nizozemskoj

Sandro Vrbanus srijeda, 7. kolovoza 2019. u 06:00

Popločati cestu solarnim panelima umjesto asfaltom na prvu se može činiti dobrom idejom. Cesta ima mnogo, površina im je ogromna, pa bi se mogla iskoristiti za generiranje električne energije. Potom se ta energija može koristiti za rasvjetljavanje iste te ceste, ali i za punjenje električnih vozila, napajanje gradova i slično. Međutim, kada se malo detaljnije pogledaju tehnički zahtjevi ovog rješenja, može se doći do zaključka da je cijela stvar neizvediva – primarno zbog činjenice da su fotonaponski paneli daleko krhkiji od asfalta i ne podnose dobro da se po njima odvija promet.

Teoretska neizvedivost ovakvih rješenja nije zaustavila nekoliko kompanija diljem svijeta koje su bile uvjerene da su stvorile neuništive solarne panele, a uspjele su uvjeriti i lokalne vlasti da im omoguće testiranje na javnim prometnicama (pa im to čak i plate). Međutim, nakon nekoliko godina gotovo svi slični eksperimenti završili su – neuspjehom.

U Kini su solarni paneli vrlo brzo nakon ugradnje postali metom kradljivaca, pa je projekt ubrzo nakon krađe nekoliko panela ugašen. Dogodilo se to početkom prošle godine. Projektima u Nizozemskoj i Francuskoj trebalo je nešto duže, ali su svejedno propali.

Propast projekta u Francuskoj…

Francuska je bila prva zemlja koja je, u mjestu Tourouvre-au-Perche u Normandiji, uložila 5 milijuna eura u kilometar solarne ceste. Da je test bio uspješan proširio bi se na ukupno 1.000 kilometara, međutim, ispalo je da to nije realno. Pokusni kilometar solarne ceste vrlo je brzo degradirao, paneli su se gulili i pucali, a stotinjak metara instalacije moralo je biti uklonjeno jer nije više bilo načina za popravak.

Paneli su popuštali zbog vremenskih nepogoda, plijesni, ali i teških vozila koja su po njima prometovala. Da stvar bude gora, niti efikasnost panela nije bila na očekivanoj razini, pa su lokalne vlasti prošlog mjeseca proglasile eksperiment neuspješnim.

…i u Nizozemskoj

Slična sudbina pogodila je i solarnu cestu u nizozemskom mjestu Spijkenisse, gdje je u ožujku ove godine panelima bio prekriven dio vozne trake za autobuse. Instalacija je tamo postavljena nakon 4 godine uspješnog testiranja na biciklističkoj stazi, no teret autobusa pokazao se prevelikim – nedugo nakon instalacije pojavila su se prva oštećenja.

Proizvođač SolaRoad je isprva popravljao panele, ali nastavak prometa teških vozila uništio je cestu do faze kada joj više nije bilo pomoći. Stoga je nedavno i ovaj projekt zaustavljen.