Testiran najsnažniji raketni motor na čvrsto gorivo, no ne baš uspješno

Northrop Grumman je protekloga tjedna obavio statični test paljenja novog motora za NASA-ine rakete SLS. Bio je to test najvećeg i najmoćnijeg motora tog tipa ikad, no tijekom testa dogodila se "anomalija"

Sandro Vrbanus nedjelja, 29. lipnja 2025. u 15:47
📷 Northrop Grumman
Northrop Grumman

Northrop Grumman, tvrtka koja je proizvodila raketne motore za NASA-u još od misija Apollo i Space Shuttle, ponovno se bavi tim poslom, ovog puta produljujući vijek NASA-inoj raketi SLS svojim novim motorima. Oni su i dalje pogonjeni čvrstim gorivom, segmentnog su dizajna, no s novim inženjerskim postignućima. U 47,5 metara dugom potisniku pet je segmenata krutog goriva koji ukupno mogu proizvesti 4 milijuna funti (preko 1.800 tona) potiska i time je riječ o najvećem i najmoćnijem raketnom motoru tog tipa ikad proizvedenome.

Manja eksplozija

Motor se naziva Booster Obsolescence and Life Extension (BOLE), izrađen je od kompozitnih materijala te s novom formulacijom goriva povećava snagu postojećih motora rakete SLS za više od 10% (odnosno 25% više nego u slučaju Space Shuttlea), što znači da bi raketa mogla dobiti oko pet tona veću nosivost za lunarnu orbitu, pa je nadogradnja ključna za buduće NASA-ine misije usmjerene ka Mjesecu ili dalje.

Proteklog četvrtka prvi je motor tipa BOLE statički testiran na testnom polju Northrop Grummana u Utahu, gdje je bio uključen na nešto dulje od dvije minute (koliko bi vjerojatno morao i raditi u slučaju lansiranja SLS-a). Ipak, unatoč spektakularnoj vatri i mnogim dobivenim podacima tijekom testa i dobroj izvedbi, pred kraj testnog je rada došlo do "anomalije". Na snimci testa (22:16 min) vidi se eksplozija, nakon koje su krhotine letjele iz mlaznice, a plamen obuhvatio daleko veće područje iza motora negoli je to bio slučaj prije eksplozije.

Službenih podataka o tehničkom problemu nema, a kako znamo – u slučaju testiranja takvih tehnologija eksplozije i "anomalije" nisu rijetkost. Iz kompanije su poručili tek da su dobili mnogo vrijednih podataka za sljedeću iteraciju dizajna i daljnji razvoj.