Britanski Borismaster odlazi, kineski BYD eBus BD11 dolazi: Nova era za londonski javni prijevoz
Uskoro se na londonskim ulicama zamjenjuju ikonični crveni dvokatni autobusi s ekološki prihvatljivijim kineskim double deckerima. Imaju impresivni domet od 640 kilometara i brzo, dvostruko punjenje a koštaju 470 tisuća eura po vozilu
Tri su svete ikone britanskih razglednica: stražari s visokim šubarama, telefonske govornice i autobusi na dva kata, sve prožeto monarhijskom crvenom bojom.
Crvena nit Britanije
Zašto crveno, evo malo edukacije s Wikipedije: “Na kartama 19. i 20. stoljeća, teritoriji Britanskog Carstva obično su bili obojeni crvenom ili ružičastom bojom. Povijesno gledano, britanske oružane snage borile su se u crvenoj, tradicionalnoj boji koja je i dalje u upotrebi u službenim i ceremonijalnim uniformama. Vojno i u drugim kontekstima, jedina glavna boja koja se povezuje s UK je stoga crvena, kao na primjer u poznatim crvenim kaputima britanske vojske.” Eto, zato i crveni dvokatni autobusi, popularni “ double-deckers”, ponos nekadašnje imperije. Takav tip autobusa nije samo u upotrebi u Britaniji već i diljem svijeta, uglavnom u turističke svrhe.
Odlazi Borismaster
Kao imperija, tako se i autobusi mijenjaju, njih 8.700 koji voze na gotovo tisuću ruta, već desetak godina prelaze s dizelskog na hibridni pogon, a sukoro i na potpuno električni. Prvi čisti električni autobus na kat s nultom emisijom ušao je na mala vrata, pred nekoliko godina. Dizajnirao ga je i izradio, u suradnji s lokalnim proizvodjačima, kineski BYD. Kao znak vremena koji dolaze, bujica kineskih vozila dobrano zapljuskuje Stari kontinent. Upravo je u tijeku natječaj, koji, kako se pretpostavlja, daje kineskim BYD autobusima šansu da zamijene sve dvokatnike New Routemaster, kolokvijalno znane kao Borismaster ili Boris Bus, po imenu bivšeg gradonačelnika Londona.
New Routemaster, izvorno nazvan „Novi autobus za London“ je niskopodni dizelski dvokatni autobus. Dizajnirao ga je Heatherwick Studio, a proizveo Wrightbus, poznat je po tome što ima "hop-on hop-off" stražnju otvorenu platformu sličnu originalnom dizajnu autobusa Routemaster, ali ažuriranu kako bi zadovoljio zahtjeve za moderne autobuse da budu potpuno dostupni. Prvi put je ušao u promet u veljači 2012. godine.
Dolazi BYD eBus BD11
Novi autobus BYD-a na kat pokreće baterija od 532 kWh koja bi trebala biti dovoljno dobra za domet od oko 640 kilometara. To bi trebalo biti više nego dovoljno s obzirom na to da većina londonskih autobusa navodno putuje između 160 i 200 kilometara dnevno. Navodi se da je potrošnja energije 0,9 milja po kWh, a baterija ima korisni kapacitet od 457 kWh. Baterija je ugrađena u šasiju (CTB) za koju se kaže da daje smanjenje težine od 8%, povećava domet i ostavlja više prostora za putnike.
Londonskim autobusima ne upravljaju gradske vlasti ili njihov ogranak već u ime Transporta za London (TfL) to je Go-Ahead Groupa. TfL je tijelo lokalne uprave odgovorno za veći dio mreže javnog prijevoza u Londonu. Oni nadgledaju rad raznih mreža gradske željeznice, uključujući i poznatu londonsku podzemnu željeznicu poznatiju kao "Tube", zajedno s autobusima, taksijima, tramvajima, riječnim prijevozom pa čak i biciklističkom infrastrukturom.
Cijena 470 tisuća eura
Go-Ahead Groupa će naručiti prvo stotinu autobusa a prema The Timesu, cijena svakog od njih iznosi 470 tisuća eura, što je oko 120 tisuća eura jeftinije od konkurenata u Velikoj Britaniji. BYD autobusi proizvodit će se, naravno, u Kini.
BYD je i prije prodavao autobuse u partnerstvu s britanskim proizvođačem Alexanderom Dennisom, a prošle su godine proslavili isporuku svog 1500-tog autobus u Velikoj Britaniji, no partnerstvo je u međuvremenu prekinuto, nakon ukupne isporuke više od 1.800 komada. BYD međutim naglašava da 34 posto komponenti korištenih u njihovom eBus BD11 potječe iz Europe.
Pantografsko i standardno punjenje
BD11 je dugačak 10,9 metara i ima međuosovinski razmak od 5,44 metra. Širok je 2,55 metara, a visok 4,3 metra. Ovisno o konfiguraciji, može prevesti do 90 putnika. Pokreću ga dva motora od 150 kW u kotačima, što pomaže u povećanju prostora u kabini i doprinosi radijusu okretanja od 8,0 metara. Autobus nudi niz opcija punjenja, uključujući opcionalni pantografski punjač snage 500 kW (iznad krova) i standardne priključke za punjenje. Kao i kod BYD automobila, moguće je istovremeno koristiti više punjača kako bi se ubrzao proces punjenja. Pantografski punjač može napuniti autobus od 0 do 100% za dva sata.
BD11 je dio BYD-ovog plana da učini baterijski-električne autobuse "održivim" rješenjem za javni prijevoz. Autobus koristi BYD-ovu bateriju "Blade", koja nudi veliki domet, performanse i brzo punjenje. Osim verzije za London, BYD također razvija nove jednokatne i dvokatne verzije za druge gradove i tek će bit predstavljene u kasnijim fazama.