Stroži propisi za tekućine ponovno će usporiti protok putnika u zračnim lukama
EU regulativa počet će se primjenjivati od 1. rujna i ide protiv napretka tehnologije. Tako će čak i u zračnim lukama s novim skenerima prtljage putnici biti ograničeni na tekućine do 100 ml
Ako ste u posljednje vrijeme putovali zrakoplovom po Europi, posebice s velikih zračnih luka u Njemačkoj, Nizozemskoj, Francuskoj, Velikoj Britaniji ili Irskoj, možda ste primijetili nova "labavija" pravila kad je riječ o sigurnosnom pregledu ručne prtljage. Na nekima od punktova za provjeru instalirani su, naime, novi skeneri prtljage, tipa C3, pa putnici na tim mjestima nisu bili u obvezi iz prtljage vaditi velike elektroničke uređaje i tekućine, a niti ograničenje količine tekućine u pojedinačnim bočicama od 100 ml nije se primjenjivao.
Smanjenje gužvi
Razlog tomu je činjenica da C3 skeneri stvaraju daleko detaljniju 3D sliku unutrašnjosti kofera, pa djelatnici imaju bolji uvid u to što putnik nosi sa sobom. Skeneri tog tipa značajno su olakšali putnicima pripremu za prolazak kroz sigurnosnu provjeru i općenito povećali protočnost u zračnim lukama gdje su instalirani, budući da značajno brže odrađuju posao. U Dublinu tako 90% putnika prođe provjeru unutar 20 minuta, primarno iz razloga što se smanjuje potreba za vađenjem svari iz prtljage prije skeniranja.
Prelazak na certificirane skenere tipa C3 nije jeftin – jedan takav uređaj košta oko osam puta više od standardnog rendgenskog skenera, a troškovi održavanja i korištenja viši su za četiri puta. Ipak, koristi koje donose pokazuju da se to ulaganje isplati. Iako su velike zračne luke počele sve više ulagati u ovu tehnologiju i tako poboljšavati iskustvo putovanja, EU regulatori dosjetili su se i odlučili postrožiti pravila.
Regulator nema sluha
Europska komisija objavila je dokument kojim tumači primjenu postojeće regulative, pa navodi da se ona i dalje mora odnositi i na zračne luke s novim tipovima skenera prtljage. Dakle, bez obzira koristi li se negdje klasični ili skener tipa C3, na ručnu prtljagu primjenjivat će se postojeće ograničenje – putnicima će biti dozvoljeno nositi tekućine, aerosole i gelove u pojedinačnim pakiranjima do najviše 100 ml. Ukupna količina dozvoljene tekućine bit će jedna litra. Sve to mora biti zapakirano u proziru plastičnu vrećicu koja se može zatvoriti.
Novo tumačenje će stupiti na snagu 1. rujna, pa će i zračne luke, koje su posljednjih godina uložile značajan novac u tehnologiju skeniranja, morati primjenjivati (za njih nepotrebna) ograničenja. Pravila se odnose na sve zračne luke u Europskom gospodarskom prostoru, dakle u EU, Norveškoj, Islandu, Švicarskoj i Lichtensteinu. Iz udruženja zračnih luka ACI Europe priopćili su da ta promjena poništava njihov napredak i ulaganja u tehnologiju te umanjuje kvalitetu iskustva putovanja.
"Iako je zamišljena kao privremena, ova mjera ne dolazi uz vremenske okvire za njezino ukidanje", žale se iz navedene udruge te pozivaju Europsku komisiju i države članice EU na donošenje plana za ukidanje restrikcija, čime bi se "vratila vjera u certifikacijske sustave EU za sigurnosnu opremu u avioindustriji".