Revolut i Porezna uprava otkrivaju koliko smo potrošili za Crni petak

Prošloga se tjedna održao "blagdan kupovine", koji smo posljednjih godina preuzeli od Amerikanaca. Ovogodišnji je Crni petak bio rekordan i na američkom, ali i na našem tržištu

Sandro Vrbanus srijeda, 29. studenog 2023. u 18:30

Dan nakon američkoga Dana zahvalnosti, koji uvijek pada u četvrtak, već tradicionalno pada tzv. Crni petak, dan kada (barem u SAD-u) trgovci značajno snižavaju cijene brojnih proizvoda. Black Friday posljednjih je godina nadopunjen i ponedjeljkom nakon njega, kada se popusti prelijevaju online u akcijama vezanima za Cyber Monday. Ove godine taj je "blagdan kupovine" donio rekordnu potrošnju, pokazuje nekoliko izvora.

Za početak, podaci Adobe Analyticsa kažu da su Amerikanci na Crni petak potrošili 9,8 milijardi dolara, odnosno 7,5% više nego lani. Povećanje je generirano činjenicom da se SAD nalaze u inflaciji, pa su kupci odlučili na ovaj dan iskoristiti čim je moguće više popusta. Adobeovi se podaci odnose samo na online kupovinu. Kad je riječ o "kibernetičkom ponedjeljku", Adobe procjenjuje da je toga dana na američkim internetskim trgovinama promet iznosio 12,4 milijardi dolara.

S druge strane, kartičarska kuća Mastercard prijavila je ukupni porast prometa od 1,1%, dok je ukupni porast iznosa transakcija provedenih njihovim sustavom na internetskim trgovinama bio 8,5%. Ukupno su Amerikanci preko Mastercarda potrošili 2,5% više nego istom prigodom prošle godine.

I Hrvati značajnije troše

Sada, kad smo vidjeli kako se i koliko kupovalo "preko bare", pogledajmo i podatke za naše tržište, kamo je tradicija Crnog petka došla upravo iz SAD-a.

Porezna uprava objavila je ovoga tjedna podatke iz sustava fiskalizacije računa. Prema tim podacima, na Crni petak zabilježen je promet od 76,7 milijuna eura, a fiskalizirano je tek nešto više od 4 milijuna računa. Promet je bio 17,2% viši nego na lanjski Crni petak uz povećanje broja računa od tek 0,9%. efekt inflacije je, dakle, vrlo vidljiv i iznosi preko 15%.

Gledano na razni cijelog prošlog tjedna, promet u hrvatskim trgovinama je iznosio 393,5 milijuna eura, uz 22,9 milijuna računa. U odnosu na prošlu godinu, porast je sličan – na 0,2% više računa iznosi su bili prosječno 18,2% veći. Kad je riječ samo o učinku Crnog petka i tjedna koji mu je prethodio, tijekom tog je razdoblja izdano 10,4% više računa uz 23%-tno povećanje iznosa, u usporedbi s tjednom prije.

Podaci Revoluta

Da ne ostane sve samo na državnim podacima, pobrinuli su se iz Revoluta, na domaćem tržištu omiljene neobanke. Oni su objavili na što su Hrvati najviše trošili povodom Crnog petka, gledajući razdoblje od 24. do 26. studenoga). Ukupna je potrošnja kroz njihov platni sustav kroz ta tri dana iznosila više od 7,1 milijun eura, odnosno 15% više nego lani. Obavljeno je 228 tisuća transakcija, tj. 6% više nego u usporedivom razdoblju prošle godine. Više od polovice transakcija Revolutom obavljeno je online.

Najviše su kroz ovu aplikaciju potrošili korisnici u dobi od 25 do 34 godina starosti. Oni su ukupno platili račune u iznosu od 2,9 milijuna eura, ili 70 eura po osobi (lani je to bilo 64 eura). Skupina mlađa od ove, korisnici u dobi 18-24 godine, potrošili su 727 tisuća eura ili 46 eura po osobi.

Revolut je otkrio i gdje su Hrvati ostavili najviše novaca protekloga vikenda. Top 10 trgovaca na njihovoj listi izgleda ovako:

  1. Lidl
  2. Amazon
  3. Wolt
  4. Aliexpress
  5. About you
  6. Booking.com
  7. Notino
  8. Zalando
  9. Apple
  10. Spar

U kategoriji elektroničkih uređaja, top tri trgovca su Ekupi, Apple i Dyson.