Moje iskustvo: Post-DOGE realnost u komunikaciji s birokracijom

Vijest o Muskovom odlasku s pozicije u DOGE-u pokrenula je brojne rasprave, a tek se zbrajaju negativne i pokoja pozitivna posljedica rada njegova odjela. Osobno sam se uvjerio da se ipak ponešto mijenja na bolje u komunikaciji s američkom birokracijom

Ivan Podnar petak, 30. svibnja 2025. u 08:15

Osnovna ideja reforme bila je štednja proračunskih troškova uz političke promjene temeljene na ideologiji sadašnje administracije. DOGE reforma može se sažeti i kao štednja po cijenu masovnih otpuštanja i pravnih sporova.

Brojke iza reforme

Odjel tvrdi da je kroz borbu protiv rasipnog trošenja uštedjeo 160 milijardi dolara. Konkretne akcije uključuju ukidanje 242 ugovora vrijednih 646 milijuna dolara, što je donijelo uštedu od 200 milijuna. Mjere ukidanja propisa rezultirale su uštedom od 28,7 milijardi dolara.

Centar za otkrivanje prijevara u zdravstvu suspendirao je plaćanja za 33 pružatelja medicinskih usluga zbog sumnji na prijevaru. Među tim slučajevima je npr. naplata medicinske opreme za pacijenta koji je umro prije 20 godina. U Louisiani je otkriveno da se 75 milijuna dolara godišnje troši na primatelje programa Medicaid koji ne žive u toj državi.

Modernizacija kroz otpuštanja

Nakon 35 godina neuspješnih pokušaja, Ured za upravljanje ljudskim resursima najavio je zamjenu 65-godišnjeg sustava modernom digitalnom infrastrukturom. Radi se o sustavima koji su napisani u programskom jeziku COBOL a za koje već odavna nedostaje programera koji se razumiju u taj jezik.

Najkontroverzniji aspekt reforme ostaju masovna otpuštanja. U prva dva mjeseca 2025. otpušteno je 62.530 federalnih radnika, što je porast od 41.311 posto u odnosu na isto razdoblje 2024. godine. Ukupno je preko 280.000 saveznih i ugovornih radnika pogođeno otpuštanjima u 27 agencija. Oko 75.000 federalnih zaposlenika prihvatilo je ponudu za prijevremeni otkaz 12. veljače.

Ministarstvo obrazovanja planira smanjenje gotovo 50 posto svojeg osoblja, što znači ukidanje više od 1.300 radnih mjesta. Najmanje 39 ljudi otpušteno je iz tog ministarstva, uključujući specijaliste za posebno obrazovanje. Agencija za međunarodni razvoj izgubila je preko 1.000 zaposlenika, a Nacionalna služba parkova otpustila je oko 1.000 zaposlenika, od radnika za održavanje do znanstvenika.

Pravni otpor i javno mnijenje

Federalni sudac blokirao je daljnje smanjenje radne snage i reorganizaciju izvršne vlasti dok traje pokrenuti pravni spor. Sudac je odbio zahtjev za odbacivanje tužbe koja navodi da Musk i DOGE nezakonito preuzimaju ovlasti u federalnim operacijama. Razmjer otpuštanja vjerojatno će preopteretiti sustav naknada za otpuštene federalne zaposlenike. DOGE osoblje pokušalo je pristupiti elektroničkoj pošti zaposlenika Ministarstva domovinske sigurnosti i naložilo osoblju da trenira umjetnu inteligenciju za identificiranje komunikacija koje sugeriraju da zaposlenik nije "odan" Trumpovoj političkoj agendi.

Etička pitanja nastaju zbog Muskovog proširivanja korištenja chatbota Grok s umjetnom inteligencijom u američkoj federalnoj vladi, što potencijalno krši zakone o sukobu interesa. Mnogi zaposlenici Odjela, neformalno nazvani "DOGE djeca", softverski su inženjeri u dobi između 19 i 24 godine bez prethodnog iskustva u vladi.

Novi Washington Post-ABC News-Ipsos poll pokazuje da 57 posto Amerikanaca ne odobrava način na koji je Musk obavio svoj posao u Trumpovoj administraciji. 

Praktično iskustvo: IRS transformacija

Odlučan pristup organizacijskim promjenama, premda kontroverzan, ipak je donio neke rezultate. DOGE strategija poslužila je kao poziv na buđenje, prisiljavajući odjele da preispitaju neučinkovitosti i prilagode se suvremenim zahtjevima.

Famozni IRS dobar je primjer te transformacije. U prošlosti sam se nebrojeno puta uvjerio u njihovu neučinkovitost kroz dugo čekanje na telefonskim linijama, sporu komunikaciju putem pisama i kašnjenja u obradi zahtjeva. Jednostavna pitanja često su ostala bez odgovora, a česti prekidi rada sustava dodatno su frustrirali porezne obveznike.

Jednom sam mjesecima čekao na transakciju koja je trebala biti izvršena jednostavnim preusmjeravanjem već plaćenog poreza s jednog na drugi račun. Svaki put nakon što sam se 'probio' kroz nekoliko službenika i napokon dobio osobu odgovornu za moj postupak, dobio sam odgovor da je sustav pao i još nije vraćen u funkciju. Zaključak - treba to još jednom ponoviti: radilo se o jednostavnom postupku, a sustav je bio van funkcije nekih tri mjeseca.

Također, frustrirajuće je bilo da se nikad službenici nisu predstavljali i bilo je teško dobiti neku informaciju o njihovom identiteta kako bi se novim pozivom pozvalo na prethodni razgovor. Najveći problem bilo je komuniciranje: ili poštom ili faksom bez mogućnosti slanja elektroničke pošte. Nevjerojatno, ali ipak istinito da IRS u mojim slučajevima nije htio koristiti elektroničku poštu kao komunikacijski servis.

Ipak, nedavno sam doživio malen ali značajan pomak. Ne mogu stopostotno tvrditi da su iskljčiivo akcije Muskove ekipe poboljšale situaciju ali postoji za to velika vjerojatnost. Birokracija u IRS-u kao da se probudila i prema nedavnom kontaktu dramatično je, u odnosu na prethodna iskustva, poboljšala servis. Odgovor na zahtjev za potvrdu stigao je brzo, a komunikacija je pokazala da se može odmah odgovarati na pozive, a ne čekati satima da se netko javi pa zatim prebaci na drugi odjel. U jednom prethodnom slučaju za tu istu potvrdu bilo mi je potrebno skoro četiri mjeseca.

Nema sumnje da je plaćena visoka cijena za trenutnu transformaciju, ne samo IRS-a, a tek će se vidjeti hoće li te promjene dovesti do trajnih poboljšanja u učinkovitosti i odzivnosti birokratskog aparata, što bi u konačnici, unatoč svim negativnostima DOGE reforme, potaknulo čak i Muskove političke protivnike da pokažu određenu razinu zahvalnosti.