Jakna za "obranu" biciklista od autonomnih vozila

U vremenima kada će vozila sama voziti po cesti i navigirati radarima i kamerama, biciklisti će postati ugrožena vrsta. Jedan dizajner ima rješenje koje bi moglo spasiti mnogo života

Sandro Vrbanus srijeda, 11. rujna 2019. u 06:00

Kanadski student dizajna Philip Siwek upravo je na međunarodnoj dizajnerskoj konferenciji u Chicagu dobio nagradu za svoju inovaciju – jaknu koja bi trebala povećati sigurnost biciklista na cestama na kojima prometuju autonomna vozila. Siwekova ideja je ponuditi rješenje za situaciju u kojoj će se biciklisti vrlo vjerojatno naći u budućnosti, a to je vožnja po cestama istodobno s robotiziranim vozilima.

Svi automobili s određenom razinom autonomije oslanjaju se na računalni vid, kamere, senzore, radare i lidare kako bi se snalazili u prostoru, vozili po prometnicama i izbjegavali prepreke i druge sudionike u prometu. U takvom okruženju biciklisti su "ugrožena vrsta": maleni su, okretni i brzi, a voze cestom, pa ih autonomna vozila ne moraju nužno primijetiti svojim radarima.

Rizik od sudara s biciklistima povećava se i u uvjetima lošeg vremena koji smanjuju vidljivost putem lidara, te noću, kada kamere gube na preciznosti.

Reflektirajući QR kodovi

Stoga je, smatra ovaj dizajner, potrebno bicikliste dodatno označiti da bi ih vozila "vidjela" u svim mogućim situacijama. U svojem je promišljanju došao i do rješenja ovog problema. Izradio je prototip jakne koja na sebi ima visoko reflektivne površine u obliku 2D barkoda. Kada vozilo osvijetli biciklista u ovoj jakni, njegove kamere dobit će vrlo jasan signal, kroz digitalni kod vidljiv sa svih strana, da se radi o biciklistu.

Dodatne reflektirajuće trake smještene su i na rukave, pa kada biciklist odluči skrenuti i dati rukom signal, autonomno će vozilo i taj pokret registrirati kao "davanje žmigavca". Jakna je, kaže Siwek, "unatrag kompatibilna s ljudskim vozačima", preko nje se može nositi i ruksak bez da ometa reflektirajuće signale, a i modernog je i neupadljivog izgleda. Više o projektu i cijelom procesu istraživanja moguće je pročitati na autorovom blogu.