Prvi teretni brod na vodik stiže u Pariz

U Europi je izrađen prvi na svijetu teretni brod koji kao pogonsko gorivo koristi vodik. Projekt je sufinancirala Europska unija, a u komercijalnu će primjenu krenuti ove godine u Parizu

Sandro Vrbanus četvrtak, 8. travnja 2021. u 13:06

Europski inovacijski projekt Flagships razvio je prvi teretni brod koji kao pogonsko gorivo koristi vodik, a planira ga tijekom ove godine predstaviti u Parizu, te ga pustiti u komercijalnu upotrebu za transport tereta rijekom Seinom. Tamo će njime upravljati lokalna kompanija Compagnie Fluvial de Transport koja će ga koristiti za distribuciju raznih tereta unutar grada.

Projekt Flagships odgovor je na sve veću potrebu za održivim tehnologijama u riječnom prijevozu, a njegovi se autori nadaju da mogu biti predvodnici novog trenda u uvođenju "zelenih" izvora energije u ovaj segment transporta. U projektu sudjeluje ukupno 12 europskih kompanija koje su angažirale svoju ekspertizu u području izgradnje brodova, pogonske tehnologije, vodikovih ćelija i energetike.

Njihove je ciljeve prepoznala u Europska unija koja je projekt održivog teretnog broda na vodik sufinancirala kroz projekt za istraživanje i razvoj Horizon 2020 s 5 milijuna eura. Nakon pariškog, po jedan testni brod na vodik bit će poslani i u francuski Lyon te u norveški Stavanger (gdje će služiti kao trajekt za prijevoz automobila). Svi oni trebali bi biti pušteni u pogon do kraja ove godine.

460 kilograma vodika na dan

Prvih 18 mjeseci brodovi će raditi u "demo" režimu, no iz Flagshipsa očekuju da će ih njihovi vlasnici htjeti zadržati i nakon tog pokusnog razdoblja.

Kao osnova pogona u ovom projektu koristi se komprimirani vodik dobiven elektrolizom, pohranjen u gorivnim ćelijama koje će davati električnu energiju snage 1 MW. Procjenjuje se da će brodovi trošiti oko 460 kilograma vodika na dan, pri čemu će moći ploviti 19 sati i prevaliti do 260 kilometara. Usporedivi brod na klasični pogon za isto bi vrijeme potrošio 1.900 litara (bio)dizela. Vodik će biti pohranjivan u 250-barskim rezervoarima u koje će stati 600 kilograma goriva, pa će ih trebati svakodnevno nadopunjavati.

Ovaj bi projekt trebao biti prvi korak u dekarbonizaciji vodenog transporta tereta u Europi i šire, kažu njegovi tvorci.