Tesla prelazi na LFP baterije manjeg kapaciteta, ali dulje trajnosti

Iako već godinama čitamo o navodno skorom dolasku novih baterija većeg kapaciteta u Tesle, stvari se kreću u sasvim suprotnom smjeru – umjesto baterija većeg kapaciteta, Tesla se okrenula baterijama manjeg kapaciteta, ali duljeg radnog vijeka i sigurnijima za korištenje

Drago Galić subota, 23. listopada 2021. u 16:10

U prezentaciji koju je ovaj tjedan Tesla održala za svoje ulagače, pored općeg izvještaja o poslovnim rezultatima najavljeno je i da se planira prelazak na novi tip baterija za Model 3 i Model Y u svim Teslinim tvornicama u svijetu – LiFePO baterije, ili kraće – LFP, zamijenit će dosadašnje NiCoAl (nikal-kobalt-aluminij) baterije koje se koriste u Teslinim vozilima.

Iako godinama čitamo kako Tesla („s partnerima“) radi na novoj formulaciji koja će povećati kapacitet baterija te time povećati domet s jednim punjenjem, odabir LFP baterija je zapravo potez u točno suprotnom smjeru – LiFePO baterije koje, kako je iz oznake jasno, koriste za katodu litij, željezo i fosfat imaju manji, a ne veći kapacitet od sadašnje tehnologije, ali zato imaju dvije velike prednosti – bitno su robustnije i mogu podnijeti daleko veće struje punjenja i pražnjenja bez gubitka elektrokemijskih svojstava i bez opasnosti od zapaljenja te su daleko trajnije. K tome, u slučaju proboja baterije, daleko su manje sklone zapaljenju od sadašnjih baterija koje Tesla koristi.

Ove baterije su također „povratak u prošlost“ za Teslu jer se koriste već gotovo dva desetljeća i jeftinije su od NCA baterija koje Tesle koriste, a razlog zašto nisu šire korištene kako od strane Tesle, tako i od strane drugih proizvođača električnih automobila osim onih u Kini su patentna prava.

Najveći proizvođač LiFePO baterija na svijetu je kineski baterijski div CATL koji ima i sva licenčna prava za njihovu proizvodnju zbog kojih su ove baterije uglavnom bile korištene u kineskim proizvodima. Kako Kina iduće godine namjerava ukinuti zabranu izvoza, a Tesla je zahvaljujući svojoj tvornici u Kini dobila dozvolu da ih prvo koristi u Teslama proizvedenim na tom tržištu, a sada i na svim ostalima, pala je odluka da svi Teslini Model Y i Model 3 automobili i iz drugih tvornica koriste ove baterije.

Usput, usprkos njihovoj robusnosti, ove baterije imaju jednu veliku manu za sjeverna tržišta – kapacitet im bitno više opada na niskim temperaturama nego NCA (nikal-kobalt-aluminij) i NMC (nikal-mangan-kobalt) baterijama koje se inače koriste u automobilskoj industriji.