Iz aplikacija na mobitelu znaju tko je siromašan

Francuski istraživači mapirali su razlike u korištenju mobilnih telefona u raznim gradskim četvrtima i zaključili da se iz podatkovnog prometa može iščitati socio-ekonomski status nekog područja

Mladen Smrekar četvrtak, 2. prosinca 2021. u 06:00

Igraju li stanovnici bolje stojećih četvrti više Clash of Clans ili Candy Crush? Analiza 3,7 milijardi zapisa mobilnog prometa, koje je vodeći francuski mobilni operater prikupio između 2015. i 2017. godine, otkriva značajne geografske varijacije u sadržaju koji se konzumira na internetu – posebno u vijestima, igrama i društvenim medijima. 

Veliki skup podataka

Ovi podaci otkrivaju podjele u korištenju digitalne tehnologije i njihovu direktnu povezanost sa stupnjem siromaštva, nezaposlenosti i socio-ekonomskog statusa stanovnika određenih četvrti, kažu autori istraživanja objavljenog u časopisu Journal of the Royal Society Interface. Istraživači sugeriraju da bi njihova studija mogla biti korisna u borbi protiv širenja dezinformacija putem društvenih medija u zajednicama s niskim prihodima i vjeruju da bi njihove metode mogle pomoći da podaci o stanovništvu brže i kvalitetnije ažuriraju.

Korelacijska matrica potrošnje mobilnih usluga
Korelacijska matrica potrošnje mobilnih usluga

Jasne socijalne razlike

Pokazalo se kako će se korisnici mobilnih usluga u područjima s niskim prihodima ili niskim obrazovanjem vjerojatnije uključiti u streaming videa ili društvene mreže, a manje će konzumirati vijesti, pretraživati informacije, koristiti e-mail ili audio streaming

Uočen je duboki jaz u korištenju podataka mobilnih telefona između različitih područja prihoda i obrazovnih postignuća
Uočen je duboki jaz u korištenju podataka mobilnih telefona između različitih područja prihoda i obrazovnih postignuća

"Jaz u digitalnoj upotrebi toliko je velik da možemo točno zaključiti socio-ekonomski status malog područja ili čak njegov Gini koeficijent samo iz agregiranog podatkovnog prometa", zaključuju istraživači. 


Istraživači su detaljno proučili zapise o mobilnom prometu koji generiraju različite aplikacije, kao što su YouTube, Facebook ili Netflix, ali su ih razlikovali i po tome jesu li skinute s Apple Storea ili Google Playa.

Razlike u upotrebi aplikacija u pariškoj metropolitanskoj regiji
Razlike u upotrebi aplikacija u pariškoj metropolitanskoj regiji

Analiza je pokazala kako na uređajima koji koriste iOS dominiraju aplikacije za prikupljanje i izmjenu informacija (Google, vijesti, pošta), dok na Androidima prevladava video streaming ili igranja igara. 

Twitter vs. Facebook

Promet na društvenim mrežama također je različit u obje grupe: dok se čini da je protok prometa na Instagramu i Twitteru više povezan s grupom vijesti i pošte, velika upotreba Facebooka ili Snapchata događa se zajedno s generičkim video streamingom i Google Playom. Različito je i korištenje igara među grupama, a uglavnom je koncentrirano u skupini s velikom upotrebom Facebooka, Google Playa i video streaminga

Bogatiji i školovaniji više korite WhatsApp, e-poštu i audio streaming, a siromašniji manje obrazovani više koriste Snapchat, video streaming i usluge za odrasle
Bogatiji i školovaniji više korite WhatsApp, e-poštu i audio streaming, a siromašniji manje obrazovani više koriste Snapchat, video streaming i usluge za odrasle

Snažnija upotreba aplikacija za vijesti pozitivno korelira s prihodima i razinom obrazovanja, dok je povećana upotreba Facebooka povezana sa smanjenim prihodima i obrazovanjem. Relativno veća potrošnja WhatsAppa, e-pošte i audio streaming usluga povezana je s višim prihodima i obrazovanjem, ali povećana upotreba Snapchata, video streaming ili usluge za odrasle imaju suprotan učinak. Također, dok se Candy Crush više koristi u područjima s niskim prihodima i omjerom obrazovanja, suprotno se događa s Clash of Clans. 

iOS za bogate, Android za sirotinju

Posebno dobri prediktori nejednakosti su usvajanje iOS uređaja u područjima gdje je razlika u prihodima veća, te Android uređaja gdje je ekonomski status stanovništva homogeniji.


Područja s visokim prihodima i velikim brojem visokoobrazovanih imaju relativno više prometa na alatima za traženje informacija (vijesti, Google, mail), e-trgovini i audio streamingu, dok područja s niskim SES-om pokazatelji imaju veći relativni promet na aktivnostima društvenih mreža i streamingu (Facebook, YouTube, Snapchat).


Odnos socio-ekonomskog statusa, stupnja obrazovanja i korištenja pojedinih aplikacija
Odnos socio-ekonomskog statusa, stupnja obrazovanja i korištenja pojedinih aplikacija

Jasno se vidi i kako regije koje konzumiraju više Facebook sadržaja i manje vijesti imaju općenito manji udio stanovništva s visokim obrazovanjem. Platforme kao što su Facebook i YouTube identificirane su kao glavni putovi ka sve većoj navici korištenja društvenih mreža kao izvora vijesti. Čak i kada se percipiraju kao nepouzdane, te platforme radi praktičnosti posebno rado koriste mlade odrasle osobe, pišu istraživači.