Dekani i voditelji studija - Vidimo porast potražnje za studijskim programima razvoja videoigara
Kako bismo iz prve ruke saznali što domaći fakulteti rade po pitanju prilagodbe svojih programa potrebama gaming industrije, postavili smo im zajedničko pitanje

PITANJE: Hrvatska gaming industrija doživljava snažan rast i sve veću globalnu prepoznatljivost, što je rezultiralo rastućom potražnjom za stručnjacima u razvoju videoigara, game designu i gamifikaciji. Pratite li taj trend svojim obrazovnim programima? Nudite li specijalizirane kolegije i mogućnosti praktičnog rada na stvarnim projektima unutar industrije? Ili možda smatrate kako postoje još veće prilike u nekoj drugoj grani tehnologije te ste svoje resurse usmjerili primarno prema razvoju mladih stručnjaka u tom smjeru? Objasnite nam ukratko vaše programske planove za sljedeću akademsku godinu.
► Fakultet informatke i digitalih tehnologija, Rijeka
Program razvoja videoigara kroz sve studijske razine
U odgovoru na rastuću potražnju za AI stručnjacima, aktivno smo prilagodili naše obrazovne programe s ciljem uključivanja kolegija posvećenih umjetnoj inteligenciji, na svim razinama studija koje nudimo – prijediplomskoj, diplomskoj i doktorskoj. Na prijediplomskoj razini, studenti se upoznaju s osnovama programiranja za umjetnu inteligenciju te algoritmima koji su temelj za razumijevanje naprednijih AI koncepta. Kolegiji na diplomskoj razini omogućuju dublje razumijevanje i specijalizaciju u različitim područjima AI-ja, uključujući napredne tehnike strojnog i dubokog učenja, obradu prirodnog jezika, računalni vid, etiku u AI-ju i još mnogo toga. Program doktorskog studija usmjeren je na razvoj inovativnih istraživanja, koja omogućuju doktorandima da pridonose znanstvenim otkrićima i tehnološkim inovacijama u svojem odabranom području.
Naš fakultet potiče studente da kreativno koriste AI alate i tehnologije, ne samo u teorijskom kontekstu, nego i u praktičnoj primjeni, prilikom učenja i studiranja. I u radu nastavnika potiču se inovativni pristupi, koji, primjerice, uključuju primjenu AI alata za personalizirano učenje te prilagođavanje nastavnih metoda. Svjesni smo potencijala koji AI nudi u transformaciji edukacijskih metoda, te je naš cilj stvoriti okruženje u kojem studenti, ne samo da uče o AI-ju, već i izravno iskuse prednosti AI-ja uz inovativne metode učenja.
Kad je o budućnosti riječ, planiramo daljnje praćenje trendova te nadogradnju naših obrazovnih programa što će, između ostalog, uključivati uvođenje novih specijaliziranih kolegija, povećanje kapaciteta za istraživanja te uvođenje interdisciplinarnih programa cjeloživotnog obrazovanja, koji će spajati AI s drugim područjima, poput zdravstva, ekologije ili digitalnih umjetnosti. Naš je cilj osigurati da naši studenti budu opremljeni, ne samo najnovijim tehničkim znanjima, već i razumijevanjem etičkih i društvenih implikacija tehnologija koje razvijaju i primjenjuju.
► Sveučilište Algebra Bernays, Zagreb
Studij razvoja računalnih igara nastao kao odgovor tržištu
Trend rasta gaming industrije i potražnju za stručnjacima u razvoju videoigara primijetili smo prije nekoliko godina te je naša reakcija bila pokretanje prijediplomskog studija Razvoj računalnih igara. Cijeli program i logika studija postavljeni su kao odgovor na potrebe tržišta – od početne ideje do konstantne prilagodbe, uz pomoć dionika industrije i samih predavača.
Većina kolegija studija Razvoj računalnih igara visoko je specijalizirana, izuzev uvodnih kolegija, koji su više općenite naravi. Ispiti su uglavnom projektni te fokusirani na kreiranje odgovora i rješenja na konkretne izazove i zadatke s kojima se susreću developeri u toj industriji. Dodana vrijednost toj praksi naši su predavači, koji su svi stručnjaci iz industrije. Znanja koja se dobiju na tom studiju primjenjiva su u nizu srodnih industrija, od klasičnog IT-ja do filmske industrije. Razvoj videoigara zahtijeva širok spektar znanja i vještina, što naše studente čini iznimno polivalentnima.
Fokus za sljedeću akademsku godinu je širok, ali najvažnije točke možemo objediniti u tri cjeline. Kao prvo, sljedeće godine prvi put krećemo u 3. godinu studija te na raspored dolaze prve prakse naših studenata – iskustvo kojem se veselimo i za koje spremamo posljednje detalje. Nadalje, u 6. semestru na raspored dolazi prvi dio trosemestralnog kolegija u kojem naši studenti, raspoređeni u timove, kreću u izradu prototipa, pitchdecka i poslovnog plana za konkretan projekt videoigre koji će predstaviti investitorima i izdavačima. I na kraju, valja naglasiti kako se također nadamo sljedeće godine ponoviti i proširiti priču vezanu za našu konferenciju posvećenu game developmentu, na kojoj nam je, primjerice, prošle godine gostovao legendarni John Romero.
► Veleučilište RIT Croatia, Dubrovnik i Zagreb
Priprema za digitalnu budućnost uz američke STEM programe
Dizajn novih medija – omogućuju studentima da steknu vještine koje su primjenjive u široj IT industriji. Njegujemo hands-on approach, koji studentima omogućuje praktični rad uz iskustveno učenje u učionici, ali i obveznu stručnu praksu u području odabranog studija.
Studij Dizajn novih medija omogućuje studentima stjecanje vještina u dizajnu interakcija, dizajnu korisničkog sučelja (UI) i dizajnu korisničkog iskustva (UX), grafičkom dizajnu, pokretnoj grafici, animaciji i 3D modeliranju. Studij Informacijskih tehnologija omogućuje studentima duboko razumijevanje razvoja softvera, uključujući back-end i front-end tehnologije različitih vrsta aplikacija. Studenti razvijaju vještine razvoja aplikacija, oblikovanja korisničkog sučelja i interakcije s korisnicima te cjelovitog životnog ciklusa softvera, na različitim platformama, sustavima i uređajima. Integracijom različitih suvremenih tehnologija, studenti su bolje pripremljeni za izazove moderne ICT industrije.
S obzirom na trenutačne globalne tehnološke trendove, RIT Croatia također usmjerava resurse prema područjima kao što su AI i kibernetička sigurnost. Uvođenjem novih programa cjeloživotnog učenja, kao što je "Uvod u kibernetičku sigurnost", već radimo na tome da naše studente pripremimo za najnovije izazove tehnologije. Paralelno, u fazi smo razvoja novih studijskih programa, čime ćemo omogućiti studentima da budu ukorak s budućim potrebama tržišta rada.
Naš cilj je osposobiti studente, ne samo za sadašnje tržište rada, već i za budućnost digitalnih industrija. Inovativnim kurikulumima, praktičnim radom i povezivanjem s globalnim tehnološkim trendovima, omogućujemo im da postanu stručnjaci spremni za izazove u dinamičnim i rastućim sektorima.
► Fakultet organizacije i informatike, Varaždin
Razvoj računalnih igara kroz modul postojećeg studija
Fakultet organizacije i informatike Sveučilišta u Zagrebu kontinuirano poboljšava kolegije i studijske programe, kako bi studentima osigurao relevantna znanja i kompetencije. Pratimo tržišne i industrijske trendove te smo u inoviranom studijskom programu Informacijski i poslovni sustavi omogućili studentima specijalizaciju u čak četiri modula sa specifičnim znanjima: Razvoj programskih sustava, Umjetna inteligencija u poslovanju, Umreženi sustavi i računalne igre te Analiza i dizajn poslovnih sustava. Također, inovirali smo i stručni studij Informacijske tehnologije i digitalizacija poslovanja, u koji smo uključili nove, danas važne, discipline, kao što su razvoj računalnih igara, Internet stvari, računarstvo u oblaku i slično.
Osim inoviranog nastavnog sadržaja, na Fakultetu kontinuirano provodimo različite projekte i znanstvena istraživanja na temu primjene inovativnih metoda poučavanja, razvoja i primjene umjetne inteligencije u nastavi, te s ponosom možemo reći da je FOI jedan od vodećih fakulteta u Hrvatskoj, ali i regiji, u toj domeni. Između ostalog, nastava uključuje work-based learning, project-based learning, kreativne učionice, suradnju s industrijom uz predavanja i radionice, a studentima se nude i mogućnosti pohađanja različitih akademija koje obrađuju dodatne teme važne u industriji i ICT tržištu.
Studenti FOI-ja uz sve navedeno stječu iskustva rada u timu, rada na projektima i projektima razvoja igara, primjeni agilnih pristupa rješavanju zadanih problema, a kroz mrežu od više od 500 partnera iz industrije, studenti uz stručnu praksu i druge oblike suradnje s poduzećima stječu i praktična znanja i iskustva iz realnog sektora, kako u području razvoja računalnih igara i umjetne inteligencije, tako i u drugim današnjem tržištu relevantnim područjima.
► Veleučilište Baltazar, Zaprešić
Interdisciplinarnim pristupom dajemo uvod u gaming industriju
Hrvatska gaming industrija bilježi značajan rast, a s njom i potreba za visokokvalificiranim stručnjacima u razvoju videoigara, game designu i gamifikaciji. Iako na Veleučilištu Baltazar Zaprešić trenutačno nemamo specijalizirani studijski program isključivo usmjeren na gaming industriju, naši studijski programi iz područja informacijskih tehnologija pružaju snažne temelje za ulazak u to dinamično područje. Kroz kolegije usmjerene na programiranje, umjetnu inteligenciju, baze podataka, razvoj softvera, menadžment IT projekata i virtualnu stvarnost, studenti stječu znanja i vještine koje su prijeko potrebne za različite aspekte razvoja igara i digitalnih rješenja.
Poseban naglasak stavljamo na prilagodljivost tržištu rada, zbog čega kontinuirano surađujemo s poslodavcima i prilagođavamo studijske programe aktualnim potrebama. Naši studenti imaju priliku raditi na stvarnim projektima, što im omogućuje razvoj praktičnih kompetencija, ali i prilagodbu izazovima u različitim tehnološkim sektorima, pa tako i gaming industriji. Također, uz interdisciplinarni pristup omogućujemo studentima razvoj vještina primjenjivih u širokom spektru tehnoloških djelatnosti, od razvoja aplikacija i poslovnih sustava, do primjene naprednih tehnologija, poput umjetne inteligencije i virtualne stvarnosti.
U sljedećoj akademskoj godini nastavljamo s modernizacijom studijskih programa, prateći trendove i zahtjeve tržišta. Naša je misija studentima omogućiti relevantna znanja i vještine koji im otvaraju vrata različitih tehnoloških industrija, uključujući i gaming sektor, gdje mogu pronaći svoju priliku u programerskim, analitičkim i projektnim ulogama.
► Fakultet elektrotehnike, računarstva i informacijskih tehnologija, Osijek
Uz sve trendove, pratimo i game development
Nastojimo omogućiti studentima stjecanje vještina u različitim područjima računalnih znanosti, uključujući i razvoj videoigara. Jedna od ključnih aktivnosti u tom području je kolegij Razvoj računalnih igara, s ciljem poticanja kreativnosti u procesu razvoja aplikacija. Studenti na kolegiju rade u razvojnom okruženju Unity koristeći programski jezik C#, a svoje projekte redovito predstavljaju na raznim događanjima. Kroz suradnju s tvrtkama, studenti imaju priliku za daljnji profesionalni razvoj i zapošljavanje u sektoru razvoja videoigara.
Kada govorimo o trendovima, neizostavna je i umjetna inteligencija (UI) koja je prisutna u svim našim studijskim programima. Od akademske godine 2024./2025. uveden je izmijenjeni sveučilišni diplomski studij Računarstva koji studentima nudi dva nova modula iz područja UI i strojnog učenja: modul Umjetna inteligencija i robotika te modul Podatkovne znanosti. Naš Centar za umjetnu inteligenciju – FERIT.AI provodi brojne aktivnosti kao što su predavanja, istraživanja, projekti i slično. Tako je u siječnju održana zimska škola FERIT.AIxperience koja je kroz pet dana studente upoznala s primjenom UI u raznim područjima djelatnosti kroz predavanja, radionice i panel raspravu.
Aktivno se istražuju i razvijaju rješenja temeljena na blockchain tehnologiji te, osim znanstveno-istraživačkih aktivnosti, na FERIT-u nudimo i obrazovne programe iz ovog područja. Na Stručnom prijediplomskom studiju izvodi se kolegij Primjena blockchain tehnologije, dok je na Sveučilišnom diplomskom studiju dostupan kolegij Blockchain tehnologija i kriptovalute, pružajući studentima priliku za stjecanje znanja i praktičnih vještina u ovoj tehnološkoj domeni.
FERIT će i dalje kontinuirano ulagati u unapređenje obrazovnih programa, prateći najnovije tehnološke trendove i potrebe industrije.
► Sveučilište VERN', Zagreb
Osmislili smo specijalizirane kolegije u okviru studija Internet stvari
Trend rastuće potražnje za stručnjacima u razvoju videoigara popratili smo tako da smo na naš sveučilišni prijediplomski studij Interneta stvari uveli kolegij na kojem poučavamo naše studente kako pisati čitljive, lako održive i organizirane programske kôdove, s ciljem lakšeg omogućavanja rada više programera na istom programskom kôdu, i to sve uz izradu vlastitih videoigara. Osim navedenog, imamo i kolegij na kojem naši studenti uče 3D modelirati i 3D ispisivati, a navedeno znanje, između ostalog, mogu primijeniti i u izradi animiranih grafičkih 3D modela za videoigre.
Naš je aktivni cilj studentima postupno omogućavati sve više praktičnog rada na specijaliziranim kolegijima, a još jedan od sličnih kolegija, na čije smo rezultate ponosni, jest kolegij na kojem studenti, samostalno ili u timu, izrađuju gotova praktična rješenja u području IoT-a: od same ideje i razrade koncepta, preko izrade elektronike, mehanike i programskog kôda, do povezivanja hardvera i softvera, koji daju gotovo, zaokruženo, rješenje. Tako, studentima simuliramo poslovno okruženje u kakvom će se naći na tržištu nakon završetka studija.
Osim izrade videoigara te 3D modeliranja i 3D ispisa, prepoznali smo i potražnju za stručnjacima u području umjetne inteligencije i strojnog učenja, pa tako našim studentima omogućujemo i upis kolegija na kojem imaju priliku raditi na softverskim rješenjima i iz tog modernog područja. Naravno, s obzirom na to da je u pitanju IoT studij, naš primarni cilj je obrazovati i odgojiti kompetentne i odgovorne mlade IoT stručnjake koji su odmah konkurentni na rastućem IoT tržištu, globalno i lokalno, dok im u isto vrijeme omogućujemo da se dodatno specijaliziraju u aktualnim područjima, kao što su već spomenuta izrada videoigara ili strojno učenje.