Danas pored Zemlje prolazi "bog kaosa", asteroid koji prijeti udarom u budućnosti

Asteroid Apophis otkriven je 2004., a prošle je godine izračunato da će pored Zemlje proći ponovno 2029. pa potom 2068. godine, kada je i najveća opasnost od sudara

Sandro Vrbanus petak, 5. ožujka 2021. u 13:00

Asteroid 99942 Apophis otkriven je 2004. godine u zvjezdarnici Kitt Peak u Arizoni. Ime je dobio prema egipatskom bogu kaosa, Apopu, a astronomi su izračunali da se nalazi na putanji na kojoj bi se u narednih pola stoljeća dva puta trebao naći u blizini Zemlje. Prije nego se to dogodi, Apophis će upravo danas proći najbliže Zemlji do sada, pa je to prilika da ga znanstvenici pobliže upoznaju.

Ovaj susret dogodit će se ipak na sigurnoj distanci. Apophis će danas biti preko 40 puta dalje od Zemlje nego što je to Mjesec, pa nikakve opasnosti od njega trenutačno nema. Ako vam je tako lakše, ova udaljenost iznosit će otprilike 0,11 astronomskih jedinica odnosno nešto preko 15 milijuna kilometara. Međutim, promatranje asteroida sada dat će astronomima priliku da mu točnije izračunaju putanju i predvide sljedeće bliske susrete s njim.

Priprema za 2029.

Apophis, naime, oko Sunca napravi punu orbitu za nešto manje od jedne zemaljske godine, odnosno za 323,6 dana. Pritom svaki puta siječe Zemljinu putanju, no ne nalazi se Zemlja uvijek u njegovoj blizini. Sljedeći puta kada će nam se s "bogom kaosa" putevi ukrstiti bit će to 13. travnja 2029. godine, kada bi Apophis trebao proći relativno blizu Zemlje – na udaljenosti na kojoj se nalaze sateliti u geosinkronoj orbiti, odnosno na "samo" oko 35.000 kilometara.

Predviđenu putanju Apophisa 2029. godine i prolazak pored viših satelita možete vidjeti na naslovnoj slici ovog članka. Tom prilikom bi ovaj asteroid trebao biti vidljiv golim okom sa Zemlje.

Nakon 2029. godine, Apophis će u blizinu Zemlje ponovno svratiti 2068. godine, kada bi joj trebao proći još bliže. Budući da je taj događaj daleko u budućnosti, a putanje asteroida nisu savršeno precizne niti predviđanja ne mogu biti sasvim točna.

Znanstvenici s Havajskog instituta za astronomiju ranije su izračunali da je ovaj asteroid doživio ubrzanje svojeg kretanja zbog efekta poznatog kao efekt Yarkovsky. Zračenjem Sunca i nejednakim zagrijavanjem asteroida došlo je do njegovog asimetričnog zračenja topline, što mu je dalo dodatni potisak i brzinu. Najnovije kalkulacije kažu da bi se 2068. godine ovaj asteroid mogao naći na Zemljinom putu, odnosno da postoji nešto veća opasnost od sudara. Rizik za ovaj bliski susret trenutačno je procijenjen na 1:380.000, ali do tada ima još mnogo vremena u kojem se putanja može promijeniti i rizik povećati.

Apophis ima prosječni promjer od oko 370 metara, a njegov udar u Zemlju ne bi bio zanemariv. Proizveo bi energiju jednaku eksploziji 1.200 megatona TNT-a i stvorio bi krater promjera oko 5,1 kilometar.