Nova ideja za jefitnu "uradi sam" hibridizaciju klasičnih automobila

Još jedna ideja kako pretvoriti klasični automobil u hibridni stiže iz Australije, a nagrađena je i prestižnom nacionalnom nagradom Jamesa Dysona za inovacije u području tehnologije

Sandro Vrbanus nedjelja, 22. listopada 2023. u 16:00

Tehnologije za brzu i laku prilagodbu automobila s fosilnih goriva na električne ili djelomično elektrificirane pogone intrigiraju mnoge inovatore, kako kod nas tako i diljem svijeta. Nizu predloženih rješenja, kakvih posljednjih godina ne manjka, priključuje se sada i ideja australskog inovatora Alexandera Burtona. Njegov izum naziva se Rapid Electric Vehicle Retrofit (REVR), a trebao bi poslužiti u hibridizaciji klasičnih automobila, uz pristupačnu cijenu i relativno jednostavnu ugradnju.

Najjednostavniji je to način za "retrofit" elektromotora na vozilo s motorom s unutarnjim izgaranjem, kaže izumitelj, a inovativnost ideje potvrđena je i osvajanjem regionalne nagrade za inovaciju Jamesa Dysona. Ohrabren time, Burton najavljuje da će pokrenuti posao proizvodnje svojih konverzijskih kitova i u hibridne pretvoriti čak milijun automobila.

Aksijalni motori

U čemu se sastoji njegova inovacija? Za razliku od dosadašnjih rješenja, koja su se bazirala na zamjeni motora elektromotorima, set REVR na postojeći pogon samo pridodaje elektromotor, bez intervencije u postojeći pogonski sustav vozila.

Uradi sam konverzija 📷 REVR
Uradi sam konverzija REVR

Motor u pitanju je kompaktni motor visoke energetske gustoće, tehnologije aksijalnog magnetskog toka. U njemu, umjesto da se rotor okreće unutar statora, rotori u obliku diska se okreću pored središnje smještenog statora, pa magnetski tok (fluks) putuje aksijalno kroz motor, a ne radijalno. Time motori dobivaju značajno uži profil, i do 85% manju masu i veći okretni moment, ali su nešto skuplji za proizvodnju i (zbog veće mase koja rotira daleko od osi) u pravilu rade na nižim okretajima. No, takvi su idealni da budu pomoćni motori na "uradi sam" hibridnim vozilima.

Burtonova ideja je takve motore ugraditi u sam kotač (popu hub motora na električnim romobilima, primjerice), na oba stražnja kotača automobila. Ugradnja bi trebala biti vrlo jednostavna – sklop će biti potrebno tek "zašarafiti" na glavčinu, između kočionog sklopa i kotača. Svaki od motora imat će snagu od 50 kW (67 KS), a spajat će se na posebnu LFP bateriju, koja će se smjestiti u prtljažnik vozila.

Australski inovator priznaje da još nije razvio sve pojedinosti, ali najavljuje da bi set za pretvaranje automobila mogao koštati tek nešto više od 5.000 dolara, kada stigne na tržište. Očekuje da će se to dogoditi kroz godinu dana, a s vremenom bi cijena mogla pasti i na oko 3.200 dolara. Očekivani doseg ovakvog sklopa klasičnom bi automobilu dao oko 100 kilometara autonomije na struju.

Više o motorima s aksijalnim fluksom: