Airbus radi brži i tiši helikopter
Znanstvenici razvijaju letjelicu koja može letjeti 400 kilometara na sat, a pritom je tiša i zelenija od postojećih helikoptera. Simulacija je uspjela, sad slijede i probni letovi u živo

Helikopteri trebaju postati brži, zeleniji i tiši. Međunarodni tim na čelu s kompanijom Airbus Helicopters (AH) radi na tehnologiji kako bi ove ciljeve postigao projektom RACER. U sklopu tog projekta inženjeri s Tehničkog sveučilišta u Münchenu (TUM) dizajnirali su aerodinamički optimiziranu glavu rotora za inovativni rotokopter.
Brži, tiši, zeleniji
Helikopteri polijeću i slijeću tamo gdje zrakoplovi ne mogu, ali troše više energije i postižu niže brzine u letu od letjelica s fiksnim krilima. Treba im rotor za vertikalno uzlijetanje i slijetanje te za održavanje stabilnog položaja u zraku.
RACER ne samo da ima glavni rotor, nego i krila poput aviona kako bi se stvorio aerodinamički učinkovit uzgon i smanjilo opterećenje rotora te dodatne elise koje se koriste za vertikalnu komponentu propulzije, pa tako spada u kategoriju složenih (compound) helikoptera poput nedavno finaliziranog Defianta kojega Sikorsky radi za američku vojsku, a o kojem smo nedavno pisali.
Optimalan oblik rotora štedi energiju
Aerodinamika rotokoptera ima značajnu ulogu u postizanju velike brzine krstarenja. U projektu FURADO (Optimizacija aerodinamičkog dizajna glave rotora s punim usisavanjem) istraživači TUM-a i AH-a pozabavili su se aerodinamikom konstrukcije glave rotora. Iako su već razvijene geometrije koje u najvećoj mogućoj mjeri smanjuju otpor trupa, do sada nije postojala aerodinamički optimizirana konstrukcija glave rotora.
Istraživači su utvrdili oblik glave rotora koji jamči idealno optjecanje zraka, uz minimalne turbulencije. Svoja zapažanja morat će provjeriti na demonstratoru leta. Prva letačka ispitivanja RACER-a pokazat će jesu li simulacije bile točne i donosi li doista nova generacija rotokoptera i stvarna aerodinamička poboljšanja.