Boeing preuzima Spirit AeroSystems s ciljem "bolje kontrole kvalitete"
Dobavljač avionskih dijelova, izdvojen iz Boeinga prije gotovo 20 godina, ponovno se vraća pod njihov krov. Spirit AeroSystems bit će integriran u matičnu kompaniju zbog "stabilnosti lanca dobave"
Uslijed brojnih problema koji su zahvatili Boeing ove godine, kompanija povlači radikalne poteze, sve u želji da stabilizira poslovanje i dovede proizvodne procese pod kontrolu. Jedan od takvih poteza je i nova najava akvizicije, zapravo povratka njihovog velikog dobavljača natrag u matičnu kuću.
Proizvođač zrakoplova tako je u ponedjeljak najavio da će ponovno preuzeti proizvođača trupova zrakoplova i ostalih dijelova Spirit AeroSystems. Ovaj potez ima za cilj, kako je najavljeno, poboljšanje sigurnosti i kontrole kvalitete te stabilizacije lanca dobave unutar Boeingovih sustava – iako su oduvijek bili usko povezani s Boeingom i dijelili obveze u lancu kontrole, kao i razmjenjivali zaposlenike.
Problematični dobavljač
Spirit, sa sjedištem u Wichiti (savezna država Kansas) trenutačno proizvodi trupove za Boeing 737 i razne dijelove za 787 Dreamliner, no radi i za Airbus. Boeing ga je prethodno izdvojio iz svojeg sustava 2005. godine, da bi ga sada otkupio natrag. Isti dobavljač proizveo je, podsjetimo, panel trupa koji je početkom godine otpao s Boeinga 737 Max i doveo do eskalacije krize u Boeingu.
Akvizicija će biti realizirana u dionicama. Vrijednost posla je procijenjena na 4,7 milijardi dolara u kapitalu, odnosno 8,3 milijardi dolara uključujući preuzimanje dugova. Boeing će platiti 37,25 dolara po dionici za Spirit, čija je cijena u petak bila na 32,87 dolara, podižući time tržišnu kapitalizaciju kompanije na oko 3,8 milijardi dolara.
Još uvijek glavni direktor Boeinga, Dave Calhoun (koji je već najavio da će odstupiti krajem godine), rekao je da je ovaj sporazum ključan za demonstraciju Boeingove predanosti kvaliteti: "Vjerujemo da je ovaj dogovor u najboljem interesu putnika, naših klijenata, zaposlenika Spirita i Boeinga te naših dioničara i, šire, cijele zemlje". Usput rečeno, upravo fokus na dioničarima, a ne na kvaliteti proizvodnje i internim procedurama, jedan je od razloga zbog kojeg je Boeing danas tu gdje jest.
U igri i Airbus
Dodatno, Spirit je postigao i sporazum s drugim velikim kupcem Airbusom. Europski će proizvođač zrakoplova od njih otkupiti određenu imovinu, usko vezanu uz proizvodnju dijelova za njihove modele. Time će i Airbus integrirati dodatne dijelove svojeg opskrbnog lanca pod vlastiti krov. Očekuje se da će sve najavljene transakcije biti završene do sredine 2025., a podložne su i odobrenjima regulatora, kao i dioničara.
No, akvizicija Spirita nije jedina aktualna poveznica s Boeingom. Naime, trenutačni Spiritov generalni izvršni direktor Pat Shanahan potencijalni je nasljednik Calhouna na mjestu prvog čovjeka Boeinga. O tome se govorilo i prije objave o preuzimanju, a nakon nje još je izvjesnije da će upravo on zasjesti na mjesto CEO-a s početkom sljedeće godine.