Airbusov koncept zrakoplova pogonjenih vodikom trebao bi zaživjeti do 2035.

Airbus je predstavio svoj plan za izradu putničkih zrakoplova bez štetnih emisija, koji bi energiju dobivali iz vodikova. Za sada imaju tri koncepta i rok od 15 godina za realizaciju

Sandro Vrbanus utorak, 22. rujna 2020. u 20:07

Do 2035. godine, prema najnovijim najavama, Airbus ima plan u pogon pustiti cijelu flotu ekološki prihvatljivih zrakoplova koji ne bi ispuštali štetne plinove. Kako bi ostvarili taj ambiciozni cilj, trenutačno razmatraju čak tri koncepta u okviru projekta ZEROe, a svi oni dobivali bi struju iz vodikovih ćelija, a bili bi pogonjeni modificiranim mlaznim motorima koji koriste vodik kao osnovno gorivo. Ovo je još jedna "zelena" inicijativa Airbusa nakon nedavno objavljenog plana za organiziranje letova putničkih zrakoplova u formacijama.

Tri koncepta, prikazana na naslovnoj slici, Airbus je pozicionirao u različite segmente. Prva dva donose tradicionalni izgled i namijenjeni su za srednje duge rute. Najveći od njih je putnički zrakoplov s mlaznim turboventilatorskim motorom, nešto većim i fleksibilnijim krilima te mjestom za oko 200 putnika i dosegom od oko 2.000 nautičkih milja. Drugi bi bio zrakoplov upola manjeg dometa i namijenjen za prijevoz do 100 putnika, a pogonila bi ga dva hibridna turbopropelerska motora na vodik.

Futuristički koncepti

Treći koncept, ovdje nazvan Blended-Wing Body, spaja funkcije krila i trupa zrakoplova, otprilike kao nedavno viđeni eksperimentalni model s nizozemskog sveučilišta TU Delft. Sva tri koncepta imala bi ugrađene spremnike za tekući vodik, koji se energetskom gustoćom i karakteristikama razlikuje od kerozina, pa cijeli zrakoplov mora biti koncipiran oko takvog spremnika. To će promijeniti i finalni izgled putničkih zrakoplova budućnosti, kažu iz Airbusa.

Ako se tehnologija vodikovog pogona nastavi razvijati kao do sada, prvi modeli vodikom pogonjenih letjelica mogli bi u upotrebu biti pušteni 2035. godine. Kako bi se to ostvarilo, kompanija će morati s razvojem krenuti već 2025., kako bi do kraja desetljeća imala funkcionalne prototipe u punoj veličini. Naravno, već sada moraju krenuti s testiranjem gorivih ćelija i modificiranih mlaznih motora koji mogu sagorijevati čisti vodik.

Ovaj ambiciozni i potencijalno revolucionarni plan djelomično je financiran sredstvima francuskih vlasti, koje su u sklopu programa oporavka avioindustrije izdvojile 15 milijardi eura za ulaganje u nove tehnologije. Među njima je i izrada ugljično neutralnog zrakoplova do 2035., pa je Airbus prihvatio tehnološki izazov i najavio da će upravo oni proizvesti ZEROe, prvi na svijetu komercijalni putnički zrakoplov bez štetnih emisija.