Američko "leteće krilo" dobilo dozvolu za testne letove

JetZero je američka kompanija sa sjedištem u Kaliforniji, koja razvija zrakoplove revolucionarnog oblika. Već imaju ugovor s Ratnim zrakoplovstvom SAD-a, a sada i prvu dozvolu za pokusni let

Sandro Vrbanus nedjelja, 31. ožujka 2024. u 19:00

Kalifornijska kompanija JetZero, koja razvija zrakoplove u obliku "letećeg krila", dobila je svoj prvi certifikat američke Agencije za civilnu avijaciju, FAA. Oni su im dozvolili pokusne letove umanjenog prototipa zrakoplova, bez posade, koji će se obavljati u zračnoj bazi Edwards.

Podsjetimo, riječ je o kompaniji koja je prošloga ljeta potpisala ugovor s Ratnim zrakoplovstvom SAD-a za izradu prototipa zrakoplova "letećeg krila", koji bi u budućnosti mogao biti korišten kao zračni tanker ili transportni zrakoplov, povećane efikasnosti, nosivosti i doleta.

Umanjeni Pathfinder

Pokusni zrakoplov Pathfinder, raspona krila od sedam metara, izrađen u mjerilu 1:8, bit će iskorišten za testiranje letnih kontrola i opće upotrebljivosti novog, revolucionarnog, oblika trupa, poznatoga kao "blended wing body". Testirat će se i koncept pomičnog prednjeg stajnog trapa, a o uspjehu pokusnih letova ovisit će i daljnji razvoj te izrada prototipa pune veličine, u čemu bi trebao sudjelovati i daleko poznatiji proizvođač, Northrop Grumman.

Ratno zrakoplovstvo prema ugovoru očekuje da JetZero dovrši inicijalne pokusne letove prototipa pune veličine do 2027. godine, a izrada finalnog zrakoplova i puštanje u rad očekuju se do 2030. godine. U njihov razvoj koncepta Ratno zrakoplovstvo uložilo je 235 milijuna dolara.

Promjena paradigme

Blended wing body ("leteće krilo") je revolucionarna promjena koncepta u odnosu na klasični dizajn zrakoplova. Prevladavajući oblik zrakoplova posljednjih desetljeća karakteriziraju krila pričvršćena na cilindrični trup s repom kako bi se osigurala stabilnost i upravljivost zrakoplova.

No, smatra se da bi se integriranjem motora, krila, i tijela u jednu uzgonsku površinu mogla maksimizirati ukupna aerodinamička učinkovitost, samim time i uštedjeti na gorivu te proširiti operativno područje djelovanja. Glavni izazov kod promjene paradigme iz klasične (trup i krilo) u oblik "letećeg krila" predstavljaju konstrukcija i materijali potrebni za izradu ovakvog trupa, tj. osiguravanje njegovog strukturnog integriteta.

Iako u nekom obliku postoje već desetljećima, sada su tehnologije i materijali dovoljno napredovali da BWB zrakoplovi uđu i u sastav vojne avijacije kao efikasni transportni zrakoplovi ili zračni tankeri, koji bi u budućnosti mogli biti pogonjeni čak i strujom, vodikom ili nekim trećim održivim gorivom – barem tako smatraju u kompaniji JetZero.