Boeing zbog nesreća 737 Maxa mora platiti 2,5 milijarde dolara

Američko Ministarstvo pravosuđa objavilo je kako je optužilo Boeing za prevaru Federalne agencije za zrakoplovstvo, a proces je okončan nagodbom koja uključuje i obilne odštete obiteljima stradalih

Sandro Vrbanus petak, 8. siječnja 2021. u 21:52

Boeing 737 Max najkontroverzniji je putnički zrakoplov današnjice. Nastao od prerađenog 50-ak godina starog modela 737, ali sa štedljivijim motorima i nekoliko popratnih preinaka, imao je sporni sustav MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) koji je trebao pomoći pilotima. Međutim, taj je sustav prouzročio dva pada ovih zrakoplova jer se oslanjao samo na jedan senzor napadnoga kuta i, zbog softverske pogreške, gurao nos aviona prema dolje bez da je dao pilotima mogućnost korekcije.

Zrakoplovi Boeing 737 Max na letu Lion Aira 29. listopada 2018. te Ethiopian Airlinesa 10. ožujka sljedeće godine pali su te usmrtili ukupno 346 putnika i članova posade. Boeing je zbog svega bio prisiljen prizemljiti flotu 737 Maxa, a kasnije je optužen za pokušaj prevare američke Federalne agencije za zrakoplovstvo (FAA) jer je zataškavao probleme i nedovoljno dobro obučio pilote na nove sustave.

Milijunske kazne i odštete

Sada je objavljeno kako je Ministarstvo pravosuđa postiglo nagodbu s Boeingom u ovom slučaju. Boeing će slijedom toga morati platiti 2,5 milijarde dolara. Ovaj iznos sastoji se od 243,6 milijuna dolara novčane kazne za počinjena kaznena djela, 1,77 milijardi bit će plaćeno aviokompanijama, kupcima 737 Maxa, dok će 500 milijuna dolara biti prebačeno u fond za naknadu štete nasljednicima stradalih osoba u dva spomenuta pada zrakoplova.

Kao pojašnjenje ovolike kazne državni odvjetnik iz Texasa naveo je: "Zavaravajuće izjave, poluistine i propusti u komunikaciji koje su Boeingovi zaposlenici iskazali prema FAA onemogućili su nadležne da osiguraju sigurnost leta putnicima. Ovaj slučaj šalje jasnu poruku: Ministarstvo pravosuđa će proizvođače poput Boeinga držati odgovornima za zavaravanje regulatora – pogotovo u industrijama gdje su ulozi ovako visoki".

Boeing je na sudu priznao svoj nemar i loše upravljanje vezano uz softver MCAS, koji je imao značajan utjecaj na upravljivost modela 737 Max. Zbog njihovog ponašanja priručnici i materijali za trening posade nisu sadržavali dovoljno informacija o MCAS-u, što je izravno dovelo do pada dvaju zrakoplova i gubitka velikog broja ljudskih života.