Francuski umirovljenik katapultirao se iz borbenog mlažnjaka Rafale B
Incident iz naslova dogodio se prije godinu dana, a sve okolnosti tek je sada otkrila istraga. Najbizarnije čak nije bilo katapultiranje civila već razlog zašto zrakoplov nije uništen

Prije nešto više od godine dana, 20. ožujka 2019. godine, na istoku Francuske blizu zračne baze francuskog Ratnog zrakoplovstva Saint-Dizier – Robinson, dogodio se neuobičajen incident, čiji su detalji tek ovih dana isplivali u javnost, nakon što je završena istraga nadležnih tijela. Priča kreće s tada 64-godišnjim civilom kojem su suradnici htjeli prirediti nezaboravni ispraćaj u mirovinu.
Neimenovani je Francuz, naime, bio zaposlenik jedne kompanije koja je surađivala s vojskom, a pokazni let mlažnjakom dvosjedom Dassault Rafale B organizirala je ekipa iz Ratnog zrakoplovstva. Kako je bila riječ o letu "preko veze", nisu poštovali baš sve propisane procedure za let civila u ovom mlažnjaku, pa su ubrzali medicinski pregled i druge sigurnosne protokole.
Nervozan i nepripremljen
Počasni putnik tako je u zrakoplov sjeo nevoljko, sa zabilježenim značajno ubrzanim radom srca, podignutog vizira, neispravno odjevenog anti-G odijela, s nepričvršćenom kacigom i maskom za kisik, te nedovoljno dobro zategnutim sigurnosnim pojasevima. Po polijetanju iskusio je silu ubrzanja i penjanja od 4 G, a nakon toga i negativni osjećaj "propadanja" od -0,6 G. Iznenađen time, svježi umirovljenik se uhvatio za prvo što mu je došlo pod ruku – a bila je to ručica za katapultiranje, navode istražitelji.
Prilikom ispaljivanja iz kabine spala mu je kaciga s glave, ali je uz pomoć padobrana koliko-toliko sigurno prizemljio. Visina s koje se katapultirao bila je tek 2.500 stopa (760 metara).
Pilot ostao u zrakoplovu
Sustav katapultiranja u Dassault Rafaleu B izrađen je tako da, nakon što pilot ili kopilot povuku ručicu za izbacivanje, obojica budu izbačeni iz kabine – i to prvo kopilot, pa zatim i pilot. U ovom je slučaju sustav zakazao, pa je pilot nastavio let bez svojeg putnika, i s lakšim ozljedama ruke dobivenima od raspršenog stakla kabine.
Ostao je sabran i vratio zrakoplov u bazu, iako je za cijelo vrijeme povratnog leta očekivao da bi svakog trenutka i on mogao biti katapultiran. U konačnici je istraga pokazala da je prva eksplozija naboja, koja je izbacila umirovljenika, oštetila sustav koji je trebao pokrenuti istu proceduru kod pilota – pa je tako tehnička pogreška spasila ovaj zrakoplov.
Ovakvu "oproštajku" za odlazak u mirovinu Francuz zasigurno nikada neće zaboraviti.